TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Hoe doe je een escape room in de collegebanken en wat heb je nodig om dit effectief in een vak te integreren? Wij zijn in gesprek gegaan met Niels van der Neut, die samen met Nena van der Horst een escape room voor het vak Arbeidsrecht in de onderneming hebben ontworpen.
“De escape room is een onderwijsmethode die Nena van der Horst en ik hebben toegepast in het vak Arbeidsrecht in de onderneming (een vak uit zowel de master Arbeidsrecht als de master Commerciële rechtspraktijk). De escape room begint met een casus waarin een faillissement centraal staat. Vervolgens werken studenten in kleine groepjes samen om een reeks opdrachten en puzzels op te lossen. De opdrachten variëren van het achterhalen van juiste stellingen tot het ontdekken van onzichtbare inkt en foto’s van rechtszaken om codes te ontcijferen. Deze opdrachten zijn ontworpen om alle leerdoelen te halen en de juridische kennis van de studenten te testen. Na de escape room volgt een nabespreking, waarbij de opdrachten en oplossingen besproken worden.”
“Tijdens de escape room krijgen studenten tien stellingen die ze als juist of onjuist moeten beoordelen. De som van de juiste stellingen levert een code op die nodig is om verder te komen in het spel. Daarnaast is er een opdracht waarbij studenten specifieke vereisten aan juridische termen of casussen moeten koppelen, wat hun juridische kennis test.
Een ander spelelement is het gebruik van onzichtbare inkt waar de studenten op moesten schijnen met een UV-lamp om een verborgen tekst met een passage uit een arrest te ontdekken. Uiteindelijk leiden de verschillende opdrachten tot een code. Bij ons was dat “2705,” de datum van het tentamen (27 mei). De studenten hadden allemaal een wetsartikel verwacht.”
“In 2020 kwam ik op het idee om een escape room te ontwikkelen. Ik was toen twee weken in New York bij mijn broer, die daar toen woonde. Ik moest invallen voor een afsluitende les van een vak. Ik wilde iets doen om het leuker te maken voor de studenten. Escape rooms waren toen een beetje een hype en tijdens een wandeling door Central Park dacht ik: waarom niet iets met escape rooms doen voor die les? Nena van der Horst en ik hebben dat idee het afgelopen studiejaar verder uitgewerkt en verbeterd.
Bij de introductie van de master Arbeidsrecht gebruiken we ook een escape room. Het doel daarvan is dat studenten de verschillende vakken en docenten leren kennen. Dit idee ontstond toen iemand voorstelde om een quiz te doen bij de introductie. Ik vond dat maar saai en stelde voor om een escape room te doen, wat sindsdien een succes is geworden.”
“De escape room heeft zeker bijgedragen aan de motivatie van de studenten. Ze vonden het echt heel leuk en totaal niet kinderachtig, wat ik in het begin wel een beetje vreesde. De reacties varieerden per werkgroep: in de eerste werkgroep was ieder groepje fanatiek en wilde iedereen echt winnen, terwijl de avondwerkgroep het ook leuk vond, maar de groepjes waren iets minder fanatiek. Over het algemeen waren de reacties positief, zowel tijdens als na de activiteit.
In de evaluaties werd de escape room meerdere keren genoemd als een leuke en waardevolle toevoeging aan het vak. De meeste opmerkingen waren positief, met studenten die aangaven dat ze de escape room top vonden. Het vak werd in het algemeen goed beoordeeld en de escape room droeg daar zeker aan bij.
Wat ik ook merkte, was dat studenten tijdens het tweede deel van het college, waarin we de opdrachten bespraken, actiever waren en meer betrokken leken. Ze hadden ter plekke nagedacht over de opdrachten en kwamen met veel antwoorden en vragen. Dit zorgde voor meer interactie en een oprechte nieuwsgierigheid naar de stof. Hoewel het moeilijk te zeggen is of dit een enorm verschil maakt, lijkt het zeker bij te dragen aan een meer dynamische en betrokken leservaring.”
“Begin met het bepalen van je leerdoelen. Vraag jezelf af of je de escape room alleen voor de lol wilt doen of dat je er ook echt leeropbrengsten uit wilt halen. Schrijf duidelijk op wat je wilt dat de studenten weten of waar ze mee moeten oefenen. Bouw vervolgens je escape room rondom deze doelen. Start dus echt met de inhoud en voeg daarna spelelementen toe die passen bij wat je de studenten wilt laten leren.
Houd er rekening mee dat het veel tijd kost om een escape room voor te bereiden. Dit omvat niet alleen de ontwikkeling van de opdrachten, maar ook het inrichten van de ruimte en het controleren van de materialen tussen de sessies door. Hoewel het tijdrovend is, is het wel een investering die zich kan terugbetalen doordat je de escape room meerdere keren kunt gebruiken.
Afwisseling in de opdrachten is belangrijk om het interessant te houden. Zorg dat er een duidelijke scheiding is tussen goed en fout in de antwoorden, zodat er geen onduidelijkheden ontstaan tijdens het spel. Daarnaast is het handig om na te denken over de logistiek: hoelang je de ruimte kunt gebruiken en of je deze misschien moet delen.”

