Teaching for All: Interactive Teaching and Differentiated Instruction door Patrick Stastra
Betrokkenheid in de klas verbeteren met behulp van het VARK-model
Patrick Stastra, die het vak Quantitative Research Methods and Analysis geeft, deelt zijn innovatieve benadering van lesgeven. Hij geeft les op een vernieuwende manier door zich te richten op gepersonaliseerd leren en interactieve lesmethoden. Zijn lessen stemt hij af op de unieke leerstijl van elke leerling.
Met behulp van het VARK-model – visueel, auditief, lezen/schrijven en kinesthetisch – creëert Patrick boeiende en interactieve lessen. Zijn sessies beginnen met een reflectie op voorgaande lessen, gevolgd door theoriediscussies, plenaire activiteiten en praktijkgerichte groepsopdrachten. Deze aanpak helpt niet alleen om dingen beter te begrijpen, het maakt leren ook leuker:
In de video spoort hij andere leraren aan om eens te experimenteren met workshopachtige lessen om ze wat dynamischer te maken en meer gericht op leerlingen. Hij raadt aan om te starten met simpele, doelgerichte activiteiten en de feedback van de leerlingen te gebruiken om te groeien.
Patricks onderwijsfilosofie sluit aan bij de Active Leanrning “Build, Act, Assess”-piramide van Constructive Alignment:
Build: Door te reflecteren op vorige lessen en deze te verbinden met nieuwe onderwerpen, helpt Patrick studenten een sterke basis van kennis op te bouwen.
Act: Door middel van plenaire discussies, interactieve opdrachten en groepswerk gaan leerlingen actief aan de slag met het materiaal en passen ze de leerstof toe in de praktijk.
Assess: Patrick evalueert voortdurend de effectiviteit van zijn methoden door middel van feedback en reflectie van studenten, om ervoor te zorgen dat zijn onderwijsstrategieën voldoen aan de veranderende behoeften van zijn studenten.