TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Groepsopdrachten bieden verscheidene voordelen voor studenten, waaronder de voorbereiding op hun toekomstige loopbaan, efficiënt leren van medestudenten en de mogelijkheid om complexere wetenschappelijke problemen aan te pakken.
Echter, de begeleiding en beoordeling van groepswerk stellen ons voor uitdagingen zoals het onderscheiden van individuele bijdragen en het bestrijden van meeliftgedrag. Dit artikel biedt handvatten en suggesties voor het beheren en beoordelen van groepswerk.
Het monitoren van het groepsproces helpt meeliftgedrag te voorkomen en draagt bij aan de beoordeling, hoewel het van docenten extra inzet vraagt. Enkele methoden voor efficiënte groepsbegeleiding zijn:
Bij de eindbeoordeling van het vak is het essentieel om niet alleen groepswerk te wegen, maar ook individuele prestaties. De FGw-regelgeving vereist dat studenten mede op basis van hun individuele prestaties worden beoordeeld om te garanderen dat iedereen de leerdoelen haalt. Dit kan via de volgende methoden bereikt worden:
De docent blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor de beoordeling. De input van peer- en self-assessment dient voornamelijk als een adviserend instrument.
| Jezelf | Student A | Student B | Student C | |
| Enthousiasme / participatie | 2 | 2 | 2 | 0 |
| Ideeën bedenken | 3 | 3 | 2 | 1 |
| Vereisten begrijpen | 2 | 3 | 2 | 3 |
| Bijdrage aan team | 2 | 3 | 2 | -1 |
| Organiseren van de groep | 1 | 3 | 1 | 0 |
| Efficiënt taken uitvoeren | 2 | 2 | 2 | 0 |
| Gemiddeld | 2,0 | 2,7 | 1,8 | 0,5 |
3 = beter dan de meeste groepsleden
2 = ongeveer hetzelfde als andere groepsleden
1 = niet zo goed als de anderen
0 = geen enkele nuttige bijdrage
-1 = storend voor de groep
Studenten beoordelen hun eigen inzet en dat van hun medestudenten in het samenwerkproces. Bij afwijkingen van het gemiddelde (hier 2,0) kan de docent besluiten het groepsresultaat omhoog of omlaag bij te stellen voor individuele studenten.
Conway (zonder self-assessment)
| Student A | Student B | Student C | Student D | |
| Literatuur zoeken | 3 | 1 | 5 | 3 |
| Literatuur analyseren | 3 | 1 | 5 | 3 |
| Rapport schrijven | 3 | 2 | 3 | 3 |
| Groepspresentatie | 3 | 2 | 4 | 3 |
| Gemiddeld | 3,0 | 1,5 | 4,3 | 3,0 |
1 = geen enkele nuttige bijdrage
2 = goed geprobeerd, zonder succes
3 = gemiddeld
4 = bovengemiddeld
5 = bijzonder goed
Studenten beoordelen de bijdragen van hun groepsgenoten. Bij afwijkingen van het gemiddelde (hier 3,0) kan de docent besluiten het groepsresultaat omhoog of omlaag bij te stellen voor individuele studenten.
| Student A | Student B | Student C | |
| Student A geeft | 80 | 40 | 60 |
| Student B geeft | 60 | 60 | 60 |
| Student C geeft | 70 | 50 | 60 |
| Totaal aantal punten | 210:3 = 70 | 150:3 = 50 | 180:3 = 60 |
Elke student mag een bepaald aantal punten (hier 180) verdelen over zichzelf en groepsleden (niet anoniem). Bij afwijkingen van het gemiddelde (60) kan de docent besluiten het groepsresultaat omhoog of omlaag bij te stellen voor individuele studenten.
| Student A | Student B | Student C | ||
| Student ? geeft | 15% | 60% | 25% | 100% |
| Student ? geeft | 30% | 40% | 30% | 100% |
| Student ? geeft | 25% | 50% | 25% | 100% |
| Totaal aantal punten | 70:3 = 23,3% | 150:3 = 50% | 80:3 = 26,6% |
Studenten beoordelen anoniem hun perceptie van ieders bijdrage aan het eindresultaat (in procenten). Bij afwijkingen van het gemiddelde (hier 33,3%) kan de docent besluiten het groepsresultaat omhoog of omlaag bij te stellen voor individuele studenten.
Bij het opstellen van een toetsregeling voor groepswerk moeten we rekening houden met variërende individuele prestaties. Hierbij zijn verschillende scenario’s mogelijk:
Elk van deze scenario’s moet in de toetsregeling worden opgenomen.
Het succes van groepswerk hangt sterk af van hoe studenten worden voorbereid en hoe duidelijk de verwachtingen zijn. Daarom zijn de volgende richtlijnen van belang:
Neem contact op met de toetsdeskundigen van de FGw voor vragen over het inrichten of beoordelen van groepswerk.

