(C) Universiteit van Amsterdam

Boekenplank

Op deze boekenplank tref je een selectie van onderwijskundige boekenaanbevelingen, zorgvuldig samengesteld door het TLC FGw. Zoek je verdieping in toetsmogelijkheden, methoden voor effectieve peerfeedback, of wil je je kennis uitbreiden over activerende werkvormen? Hier vind je een scala aan boeken die uitgebreid ingaan op deze en andere relevante onderwerpen. Of je nu jouw kennis wilt verbreden of specifieke onderwijstechnieken wilt verkennen, onze collectie biedt waardevolle inzichten en praktische tips. Heb je vragen, suggesties of wil je een onderwijsboek delen dat collega’s niet mogen missen? Stuur dan je tip naar ons door.

Ga direct naar:

Feedback
Academisch schrijven
Didactiek
Blended Learning
Diversiteit
Toetsing
Onderwijsontwikkeling
Onderwijskwaliteit

 


Feedback

 

Designing Effective Feedback Processes in Higher Education
Testimonial: “Heel verfrissend om vanuit een ander paradigma over het ontwerpen van effectieve feedbackprocessen na te denken .”
Formatief Handelen: Van instrument naar ontwerp

 

Mail  TLC-FGw
N. Winstone & D. Carless
R. Kneyber, D. Sluijsmans, V. Devid, B. Wilde Lopez

Academisch schrijven

Geef ze het nakijken

 

Kritisch denken & schrijven
Handboek vreemde talen didactiek

 

Opdat wij schrijven
Testimonial: “Wat mij intrigeerde was de rol van het expliciete schrijfonderwijs op de universiteit; en hoe het per opleiding verschilt of academisch schrijven in aparte vakken wordt onderwezen en/of juist ‘verstopt’ zit in het hele curriculum.”
J. Jong & J. van Kruiningen
F. Jungslager & W. Maljaars
S. Dönszelmann, C. van Beuningen, A. Kaal & R. De Graaff
R. Bouwer, M. Hamel, S. van Norden, J. Steenbakkers & E. Stronks

Didactiek

Teaching for Quality Learning at University
Testimonial: “Bespreekt het veranderende hoger onderwijslandschap en daarmee de aanleiding voor constructive alignment en activerend onderwijs.”
Het gaat steeds beter! Activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk
Testimonial: “Super fijn dat er zoveel werkvormen beschreven worden om direct toe te passen in je eigen vak.”

 

McKeachie’s Teaching Tips
Testimonial: “Over de Amerikaanse universitaire onderwijspraktijk, met talloze nuttige en inspirerende ideeën die ook hier relevant zijn. Toegankelijk geschreven en gestoeld op onderzoek.”

 

Wijze Lessen: 12 bouwstenen
voor effectieve didactiek
Testimonial: “Fijn om de basisprincipes van goed onderwijs dat echt leidt tot leren bij elkaar te hebben.”

 

 

Learning How To Teach In Higher Education
Testimonial: “Basisboek didaktiek voor Nederlands hoger onderwijs met praktische checklists en heldere uitleg. Ook beschikbaar in het Engels (Learning how to teach in higher education).”

 

J. Biggs
L. Bijkerk & W. van der Heide 
M. Svinicki & W. McKeachie
T. Surma, P. Kirschner, K. Vanhoyweghen, D. Sluijsmans, G. Camp & D. Muijs
T. Kallenberg, L. van der Grijspaarde & G. Baars
What The Best College Teachers Do 
How Learning Happens 
Dat doe je toch niet alleen?!
Testimonial: “Laat overtuigend zien waarom het reguleren van leren ook in het WO nog steeds belangrijk is en hoe je dat kunt aanpakken.”
K. Bain
P. A. Kirschner
P. B. Last & D. Bransen

Blended Learning

 

Blended Learning en onderwijsontwerp
Testimonial: “Laat overtuigend zien waarom het reguleren van leren ook in het WO nog steeds belangrijk is en hoe je dat kunt aanpakken. Het boek geeft een goede structuur om blended learning in je onderwijs te integreren.”
Blended Learning in de praktijk
Testimonial: “Het boek geeft je handvatten om je onderwijs meer te blenden en goed onderwijs te ontwerpen.”
The science behind Blended Learning
B. Last & S. Jongen
B. Last
B. van der Aalst, T. Beks, N. Brouwer, J. Dekens, P. Dekker, J. Jamin & K. Winnips

Diversiteit

 

 

Neurodiversity and Education
Testimonial: “Moedigt aan om naar een inclusive classroom te streven: hoe haal je barrières weg die studenten kunnen tegenkomen zodat het onderwijs zo toegankelijk mogelijk wordt voor iedereen?”
Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice
Diversity and Inclusion in Global Higher Education: Lessons from across Asia
Testimonial: “Bespreekt de aanleiding, noodzaak, en praktische implicaties van inclusief onderwijs.”(Beschikbaar als open access e-book)
Teaching Critical Thinking: Practical Wisdom
Testimonial: “Korte essays van hooks over engaged pedagogy, met onderwerpen als emotie, persoonlijke ervaring en humor als basis voor leren kritisch denken.”(Gratis e-book via de UB)
Teaching to Transgress
Testimonial: “Eerste deel van hooks’ bevlogen pleidooi voor engaged pedagogy: een tegelijk filosofische en praktische kijk op het doel en de zingeving van activerend en inclusief hoger onderwijs.”(Gratis e-book via de UB)

 

 

 

P. Ellis, A. Kirby & A. Osborne
G. Gay
C.S. Sanger & N.W.  Gleeson
b. hooks
b. hooks
Teaching Community: A Pedagogy of Hope
(Gratis e-book via de UB)
b. hooks
         

Toetsing

 

Toetsen in het hoger onderwijs
Testimonial: “Vijfde editie van het standaardwerk over toetsen in het Nederlands hoger onderwijs, met hoofdstukken over alles van gesloten en open vragen tot psychometrische analyse, toetsen met portfolio’s en creatieve opdrachten (en nog veel meer).”
Hoe maak ik een toetsopdracht?
Testimonial: “Gedetailleerde hulp bij het maken van duidelijke opdrachtinstructies en rubrics.” (Tweetalige uitgave NL en EN)
H. van Berkel A. Bax & D. Joosten-ten Brinke
E. van de Veen

Onderwijsontwikkeling

 

Creating Significant Learning Experiences: An Integrated Approach To Designing College Courses
Testimonial: “Het model van Significant Learning dat Fink bespreekt en uitwerkt doet recht aan academische vorming.”
Designing Effective Instruction
Making Room For Impact
Testimonial: “Uit onderzoek blijkt dat mensen geneigd zijn om problemen op te lossen en te innoveren door nieuwe elementen toe te voegen. Dit boek laat op uiterst gedetailleerde (en arbeidsintensieve) wijze zien hoe je juist elementen uit het curriculum kunt halen en hoe je daarmee ruimte voor effectiever leren maakt en de werkdruk kunt verlagen.”
L. Dee Fink 
G.R. Morrison, S.M. Ross, J.E. Kemp & H.K. Kalman
A. Hamilton, J. Hattie & D. Wiliam


Onderwijskwaliteit

 

Studiesucces door onderwijskwaliteit
Tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing: Onderzoek van Onderwijs

 

J. Cohen-Schotanus, K. Visser, E. Jansen & A. Bax
EHON Expertisenetwerk Hoger Onderwijs