Wat is studentbetrokkenheid?

Studentbetrokkenheid wordt door Kuh (2003) beschreven als: ‘the time and effort students devote to activities that are empirically linked to desired outcomes of college and what institutions do to induce students to participate in these activities’.

Studentbetrokkenheid bestaat uit verschillende componenten (Fredricks, Blumenfeld, & Paris, 2004). Ten eerste de betrokkenheid bij het leerproces: de student vindt het vak waardevol en is gemotiveerd om de stof eigen te maken. Ten tweede de emotionele betrokkenheid: voelt de student zich veilig en ervaart de student aansluiting met studenten en docenten. Ten derde gedragsmatige betrokkenheid: in hoeverre laat de student met zijn gedrag betrokkenheid zien door te participeren aan het onderwijs: vragen te stellen, zich aan afspraken te houden etc. (Fredricks et al., 2004).

Bronnen:
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research74(1), 59-109.
Kuh, G. D. (2003). What we’re learning about student engagement from NSSE: Benchmarks for effective educational practices. Change: The Magazine of Higher Learning35(2), 24-32.