Gamification grading

toetsing
tools

Studenten activeren door gamification

Om studenten te activeren en motiveren kun je gamification elementen toevoegen aan je onderwijsprogramma. Hierbij kun je denken aan elementen als het scores, competitie tussen teams of individuen of meer interactie tussen studenten en de lesstof bevorderen. Hier richten we ons op gamification grading als een manier om onderwijs activerender te maken.

Wat is gamification grading?

Bij gamification grading, strijden teams tegen elkaar om punten te verdienen. In plaats van een summatieve toets aan het einde van een module, begint ieder team met 0 punten en kan deze gaandeweg de tijd punten verdienen door aan kleine opdrachten en activiteiten (quests) te werken. Deze quests zijn gekoppeld aan de lesstof. Het kan helpen om een prijs te benoemen voor het winnende team, zodat studenten gemotiveerd zijn om de opdrachten en activiteiten te vervullen. Een live leaderboard geeft steeds de scores aan van de verschillende teams, zodat men weet waar men staat in de competitie. In onderstaande video vind je meer uitleg over de inzet van gamification grading aan de hand van een aantal korte stappen.

Hoe zet je gamification grading in?

Meer weten?

Hieronder kun je binnenkort de instructies downloaden met daarin meer informatie over de inzet van gamification grading.