Blog Fruitful Learning

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Tweede blog van Corneel den Hartogh over zijn Grassroot project Fruitful Learning.

In mijn vorige blog besprak ik noodzaak om te koppelen via SURFconext of LTI-link. Toen werd besloten om te kijken of de SURFconext-koppeling er op tijd zou zijn. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Daarom schakelen we over naar Plan B: de zogenoemde LTI-link. LTI staat voor Learning Tools Interoperability. D.m.v. dit protocol kun je een tool binnen een ander platform openen. Het voordeel is dat je niet opnieuw een account hoeft aan te maken of in te loggen, maar dat je direct wordt herkend (zie Figuur 1). FeedbackFruits 2.0 ondersteund dit protocol en ondertussen kun je via Blackboard ook direct een dergelijke link aanmaken (via ‘Assessments’ en dan ‘FeedbackFruits’).

hartogh

Figuur 1: Via een LTI-link kun je binnen een digitale leeromgeving (learning platform, zoals bijv. Blackboard of Moodle) direct een andere tool (zoals bijv. FeedbackFruits) openen.

Binnen ons vak willen we FeedbackFruits 2.0 toegankelijk maken vanwege de feedback-functionaliteit. Er kan hier per vastgesteld criterium visueel inzichtelijk feedback worden gegeven (zie Figuur 2). We willen dat studenten elkaar feedback geven op hun functioneren in de groepsopdracht die voor 50% het eindcijfer bepaalt.

hartogh 2.png

Figuur 2: Feedback geven binnen FeedbackFruits 2.0. Op een slider kun je per criterium een score aangeven en met het potloodje kun je opmerkingen toevoegen.

Helaas, blijkt dit toch een probleem te worden. Per vak kan maar één LTI-link worden gegenereerd. Hiermee worden dan direct de noodzakelijke gegevens van het vak en al de studenten doorgestuurd. Echter, wij willen dus een LTI-link per groepje, zodat studenten alleen hun eigen groepsgenoten feedback kunnen geven. Na contact met FeedbackFruits blijkt echter dat Blackboard dit helaas onmogelijk maakt. De enige optie is om in Blackboard per groepje een ‘vak’ aan te maken met alleen de studenten van dit groepje. Docent André en ik komen tot de conclusie dat te lastig wordt om nog op tijd te realiseren.

Hoewel het directe doel (experimenteren met FeedbackFruits 2.0) binnen dit vak dus helaas niet gelukt is, levert deze grassroots volgens mij wel iets op. De UvA wil namelijk dat binnen de nieuwe leeromgeving aanvullende, innovatieve tools gemakkelijk kunnen worden ontsloten. Een LTI-link lijkt hierbij voor de hand te liggen. Echter, binnen de huidige Blackboard-omgeving kan dit dus niet op groepsniveau. Dit is een gebrek aangezien steeds meer UvA-vakken significante groepsopdrachten bevatten.

Voor de toekomstige Canvas-omgeving is het dan ook belangrijk dat tools op groepsniveau via een LTI-link kunnen worden ontsloten. André en ik leren van deze grassroots dat ook op het oog kleine experimenten soms tot ingewikkelde complicaties kunnen leiden. Hier tijd voor inruimen is dan ook noodzakelijk. En wie weet, als LTI-links op groepsniveau in Canvas wel mogelijk lijkt, kunnen we dit volgend jaar via een nieuwe grassroots testen!

Opmerking centrale ICTO: Inmiddels is duidelijk dat er binnen Canvas meer mogelijkheden zijn voor LTI links. Neem contact op met het lokale ICTO-team voor meer informatie of ondersteuning.