Blog: Digitaal schoolbord bij de ILO UvA

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Blog van Sonja van Overmeeren over haar Grassroot: Smartboard voor leraren in opleiding.

ICT op de Interfacultaire Lerarenopleiding (ILO) van de Universiteit van Amsterdam (UvA) is een belangrijk aandachtspunt. De ILO verzorgt binnen de UvA de opleiding van eerste- en tweedegraadsdocenten voor het voortgezet onderwijs (VO). Een speerpunt daarbij is het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) om onderwijs te verrijken, te flexibiliseren, te professionaliseren en om leerlingen voor te bereiden op een maatschappij waarin ICT een belangrijke rol speelt in het leven. ‘

Via Grassroots heeft de ILO inmiddels de beschikking over een ruimte met daarin een digitaal schoolbord. Het digitale schoolbord is belangrijk voor zowel de lerarenopleiders als voor de studenten binnen de opleiding. Dit lokaal heeft een concrete en belangrijke impuls gegeven aan het verder onder de aandacht brengen van ICT onder de lerarenopleiders en biedt studenten de mogelijkheid zich te bekwamen in het les geven met behulp van een digitaal schoolbord.

In dit lokaal gevenĀ  Vakdidactici en Onderwijskundigen inmiddels colleges met en over ICT. Onze studenten kunnen deze ruimte gebruiken om zich te bekwamen in het omgaan met een digitaal schoolbord.

Binnen de ILO wordt nu verder gewerkt aan de professionalisering rondom ICT en het digitale schoolbord. Lerarenopleiders worden gestimuleerd dit lokaal te gebruiken en zich verder te professionaliseren rondom de mogelijkheden van dit digitale schoolbord: wat is de meerwaarde hiervan bij de diverse vakken (denk bijvoorbeeld aan de interactieve mogelijkheden die dit bord biedt)? Hoe kunnen studenten goed gebruik maken van een digitaal schoolbord op hun stagescholen en in de toekomst op de scholen waar ze gaan werken?

Inmiddels zijn er bijvoorbeeld ook studenten die dit oppakken om lessen te ontwerpen met behulp van een digitaal schoolbord.