Terug naar overzicht

Blog Digitaal getekende animatie van fysiologische en farmacologische principes

Geschreven door fbraunsdorf
Blog van Anne-Loes Warps over de Grassroot Digitaal getekende kennisclip van fysiologische en farmacologische principes. Kennisclips voor de Bachelor geneeskunde Aan het begin van de Masterfase ben ik begonnen met tentamentrainingen voor Bachelor geneeskunde studenten en het student onderwijskwalificatie traject (Stok). Naast het verzorgen van onderwijs heb ik ook onderwijs ontwikkeld. Ik merkte dat het  eerste jaars fysiologie en farmacologie studiemateriaal door studenten als lastig en complex werd ervaren. Studenten vonden het lastig om de hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden en de studiestof in een breder perspectief te plaatsen. Met behulp van korte kennisclips heb ik het studiemateriaal kernachtig proberen samen te vatten en door middel van animaties heb ik complexe studiestof in een breder perspectief geplaatst. In samenwerking met dr. Verheijck (fysioloog) en dr. Dumont (farmacoloog) heb ik een Grassroots projectvoorstel geschreven om visueel ondersteunend lesmateriaal verder te ontwikkelen. Samen met dr. Verheijck en dr. Dumont hebben we het idee uitgewerkt om kennisclips in de “Khan Academy style’ te maken. Voor het ontwikkelen van deze kennisclips wordt gebruikt gemaakt van een tekentablet, een tekenprogramma. De afbeeldingen worden getekend met verschillende kleuren, waarbij elke kleur een eigen betekenis heeft. Bij deze animaties kun je tekst toevoegen en uitleg inspreken. De korte (5-8 min) kennisclips zijn stand alone te bekijken maar zodanig ontwikkeld dat zij op elkaar aansluiten waardoor een verhaallijn wordt gevormd. De deelonderwerpen zijn zo ontwikkeld dat zij volgens het ‘flipped classroom’ principe voorafgaande een college, werkcollege of team based learning sessie worden ingezet. Het bachelor geneeskunde curriculum is spiraalsgewijs opgebouwd. Door deze opbouw worden eerstejaars onderwerpen in het tweede en derde jaar verder uitgediept. De kennisclips worden in deze fase als naslagwerk ingezet. Voor het Grassroots project is een tablet (IPad pro 12.9 inch) aangeschaft en een tekenprogramma (Explain Everything). Elke kennisclip is eerst uitgetekend gescript. De concept tekeningen zijn met behulp van de applicatie “Explain Everything”  getekend.” Vervolgens is een verdere uitleg erbij geschreven en/of ingesproken. Voor het fysiologie onderwijs over het hart hebben we zes kennisclips gemaakt, welke gebruikt zijn in het eerste jaars blok Cardiovasculair Milieu Interieur. Voor het farmacologieonderwijs van het tweede studiejaar zijn vijf kennisclips over  antibiotica gemaakt die aansloten op de zelfstudie opdracht. De kennisclips van zowel de fysiologie van het hart als de kennisclips voor de farmacologie sloten op elkaar aan. Door deze ‘granulaire’ aanpak kunnen de kennisclips tijdens de gehele studie geneeskunde worden gebruikt. Voor het tweede deel van het Grassroots project wordt een handleiding geschreven met tips&tricks om kennisclips te ontwikkelen. In de laatste fase wordt het gebruik en het niveau van de kennisclips geëvalueerd om te beoordelen of en hoe de kennisclips moeten worden aangepast. Het project is tot nu toe positief ontvangen door de studenten. Daarnaast is het ontwikkelen van kennisclips een eenvoudige manier om complex studiemateriaal uit te leggen. [wpvideo HuBYBTv6] [wpvideo BnRipFVj]