Blog Aardrijkskunde met VR

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Blog van Bas Trompert over zijn Grassroot Aardrijkskunde met VR.

Met de Grassroot heb ik een handleiding kunnen schrijven voor docenten voortgezet onderwijs om zelf aan de slag te gaan met Virtual Reality. Met de handleiding kunnen docenten ontdekken hoe het werkt, wat je er mee kunt en hoe je VR kunt gebruiken in de les. Aan de hand van deze handleiding kunnen docenten zelf lesmateriaal maken en zo op maat gemaakte opdrachten maken voor hun leerlingen. Ook staan er enkele kant-en-klare opdrachten online.

Op de Interfacultaire Lerarenopleiding bij de Master Leraar Hoger Voortgezet Onderwijs worden de aangeschafte VR-brillen gebruikt door studenten en docenten om te oefenen met deze didactiek, maar ook om verder onderzoek te doen naar het inzetten van VR in het klaslokaal. Zo is er onderzoek gedaan naar de leerrendementen van het gebruiken van VR en zijn er plannen om VR in te zetten om mee te kijken op de stage van de docenten in opleiding om hen beter te kunnen begeleiden in hun lespraktijk.

Als gevolg van deze Grassroot heb ik samen met een mede-student een workshop gegeven aan 100 geïnteresseerde aardrijkskunde docenten op de KNAG Onderwijsdag 2018 van het Koninklijk Aardrijkskundig genootschap. Kortom, deze Grassroot was een groot succes.

De handleiding is te vinden op: