Afsluitende blog Visuele Interactieve Feedback Online (VIFO)

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Afsluitende blog van Sanjay Bissessur over zijn Grassroot Visuele Interactieve Feedback Online (VIFO).

Zijn eerste blog is hier te lezen: https://ict-innovatie.uva.nl/2018/11/29/blog-visuele-interactieve-feedback-online-vifo/

Dit project beoogt leeropbrengsten middels visuele interactieve feedback te verhogen.  Flip-the-Classroom behelst voorbereiding met behulp van digitaal lesmateriaal voorafgaand aan klassikaal onderwijs. In dit project wordt een variant van de Flip-the-Classroom methodiek middels Blended Learning en Web-based learning geïntroduceerd, waarbij “live” in de klassikale leeromgeving digitaal onderwijsdata wordt verzameld in de vorm van feedbackdata.

Reponse data uit interactieve colleges kan gebruikt worden om studenten effectiever te onderwijzen. Digitale feedback vanuit de “live” leeromgeving levert een grote bron aan data, waarmee weinig wordt gedaan. Een nieuwe onderwijsmethodiek wordt gepresenteerd, waarbij met behulp van Shakespeak-software response data wordt verzameld, en deze wordt gebruikt om interactieve kennisclips te maken, waarmee het kritisch redeneerproces van de colleges  visueel word gepresenteerd. Deze video’s worden vervolgens na afloop van het onderwijs aan het lesmateriaal toegevoegd. Derhalve wordt tijdens het onderwijs digitaal lesmateriaal gecreëerd, welke gebruikt wordt om na afloop van het onderwijs leeropbrengsten te verhogen.

Uit een pilot-onderzoek blijkt dat studenten effectiever konden leren met behulp van het digitale lesmateriaal. De informatievraag vanuit de leerstof werd interactief vastgesteld, en na colleges online aangeboden. Uit een survey naar het effect van deze methodiek  blijkt dat studenten dit een relevantere manier van aanbieden van de leerstof vinden, en beter vinden aansluiten  bij hun manier van studeren.