Afsluitende blog Digitaal getekende animatie van fysiologische en farmacologische principes

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Afsluitende blog van Anne-Loes Warps over de Grassroot Digitaal getekende kennisclip van fysiologische en farmacologische principes.

Haar eerste blog is hier te lezen: https://ict-innovatie.uva.nl/2018/09/20/blog-digitaal-getekende-animatie-van-fysiologische-en-farmacologische-principes/

Kennisclips ontwikkelen voor de Bachelor geneeskunde:
In het eerste half jaar van het Grassroots project zijn de kennisclips voor de cardiofysiologie en de farmacologie ontwikkeld. Deze zijn als verdiepend zelfstudiemateriaal aan de studenten van de Epicurus aangeboden. De kennisclips over de fysiologie zijn aangeboden als naslagwerk bij de werkcolleges en bij de Team-Based Learning sessies. Doordat de kennisclips tijdens het blok CMI-I zijn ontwikkeld is het studiemateriaal opgenomen als bonus en nog niet geheel geïntegreerd in de studiewijzer. Om deze reden hebben we nog weinig informatie over hoe de kennisclips zijn ontvangen door de studenten. Na de integratie van de kennisclips in de studieblokken het aankomende jaar is het mogelijk om meer informatie te ontvangen over hoe de studenten de kennisclips ervaren.

Tijdens het tweede half jaar van het Grassrootsproject zijn de kennisclips over antibiotica voor de farmacologie ontwikkeld, waarmee een verzoek voor meer zelfstudie materiaal van studenten gehonoreerd is.  De kennisclips die het afgelopen jaar zijn ontwikkeld hebben een granulaire aanpak en vormen samen een verhaallijn. Deze aanpak zorgt ervoor dat verdiepende kennisclips ontwikkeld en geïntegreerd kunnen worden en daarbij aansluiten bij het tweede jaar van het Bachelorprogramma of dienstdoen als naslagwerk tijdens de Masterfase.

Tevens is de handleiding ontwikkeld voor het gebruik van ExplainEverything en het ontwikkelen van kennisclips. Hierin staan handige tips&tricks voor het maken van onderwijskundige kennisclips. Deze handleiding kan gebruikt worden door verschillende disciplines die enthousiast zijn geworden over het maken van kennisclips als ondersteunend studiemateriaal. De handleiding biedt uitleg over hoe de software programma’s werken, hoe je een script schrijft en een concept op A4 ontwikkelt.