Workshop toets verbeteren

Voor iedere docent

Heb je vragen of zoek je advies over jouw tentamen of opdracht? Ben je benieuwd hoe collega’s problemen met toetsen oplossen? Dat kan in deze praktijkgerichte intervisiebijeenkomst over toetsing. Je brengt een specifieke toets mee om te bespreken, met als doel om deze te verbeteren.

Contact TLC

Handig om te weten

• Nieuwe data volgen

Aanmelden via de aanmeldknop kan tot 2 weken voor de cursus, daarna per mail (tlc@uva.nl).De cursus wordt bekostigd uit centrale gelden, maar aanmelden is niet vrijblijvend.
Als je je aanmeldt gaan we ervan uit dat je meedoet.

Voor wie? Docenten, cursuscoördinatoren en examinatoren die betrokken zijn bij het ontwikkelen en verbeteren van toetsvragen en/of toetsen.
Voorkennis Ervaring met toetsontwikkeling
Voorbereiding Ter voorbereiding wordt je gevraagd om het onderwijsthema Toetsing door te nemen.
Ook neem je je eigen tentamen of opdrachtbeschrijving mee naar de workshop en de specifieke (leer)vragen die je daarbij hebt,
zodat hier tijdens de workshop op in kan worden gegaan
Gevraagde tijdsinvestering 1 dagdeel van 3 uur
Begeleider Toetsdeskundige(n) van TLC
Groepssamenstelling Minimaal 4, maximaal 15 deelnemers
Data Op dit moment staat er geen cursus gepland, wil jij deze cursus graag volgen, laat het ons weten!
Contact TLC

Toelichting programma

Tijdens deze workshop neem je je eigen toetsmaterialen mee en je eigen leervragen op het gebied van toetsing. Bijvoorbeeld: Zijn de tentamenvragen helder en ondubbelzinnig geformuleerd, of zouden ze voor verwarring kunnen zorgen bij studenten? Bevraag ik wel de gewenste stof, en op het juiste niveau? Krijg ik met deze toets een betrouwbaar beeld van het kennen en kunnen van de student? Wat zou een oorzaak kunnen zijn van het lage slagingspercentage? Hoe kan ik de toets efficiënter nakijken? Deze leervragen bespreek je in kleine groepen. Een blik van buitenaf helpt vaak om onduidelijkheden op te helderen en biedt wellicht inspiratie voor een andere aanpak. De groepen worden begeleid door de toetsdeskundigen van het TLC-netwerk.

Deze bijeenkomst is in het Nederlands, tenzij er Engelstalige deelnemers zijn.

Op verzoek is deze workshop ook op een ander moment te plannen voor een groep docenten of een heel team.

Krijg ik een diploma of certificaat na afronding van de workshop?

Na afronding van deze workshop ontvang je geen diploma. Het is immers geen opleiding die je afrondt. Het is wel mogelijk om een bewijs van deelname te krijgen.

Wat is de tijdsinvestering buiten de bijeenkomst(en) om?

Ter voorbereiding op de workshop word je gevraagd om een deel van de TLC-website over toetsing door te nemen. Ook neem je je eigen tentamen of opdrachtomschrijving mee naar de workshop en de (leer)vragen die je daarbij hebt. Na afloop voer je de verbeteringen door die in de bijeenkomst zijn besproken.

Meer weten?