Kunnen studenten van jouw vak structureel niet aanwezig zijn? Je bent niet verplicht om je onderwijs synchroon hybride te organiseren. Ook ben je niet verplicht om het college dat je in een zaal gaf nogmaals online aan te bieden. Om toch studenten die niet naar het college kunnen komen te faciliteren kun je op zoek gaan naar een vergelijkbaar alternatief. Welke alternatieven zijn geschikt? Hoe houd je de begeleiding en beoordeling voor jezelf behapbaar? En hoe voorkom je dat studenten te veel of te weinig doen? Hiervoor is het belangrijk om kritisch naar de leerdoelen te kijken. Betreft het een inhoudsdoel, dan kan het lezen van een artikel een alternatieve opdracht zijn of het bekijken van een opname van een collegeregistratie van het afgelopen jaar. Betreft het een doel gericht op interactie of een vaardigheid, dan zou een samenwerkingsopdracht met andere studenten een oplossing kunnen zijn. Bij het zoeken naar een alternatief is het goed om te bedenken dat het bijwonen van en participeren in de colleges maar een onderdeel van het gehele vak betreft en dat je daar als docent ook niet altijd feedback geeft. Een activiteit die studenten geheel zelfstandig uitvoeren is dus zeker een optie.