Vind een asynchroon alternatief

covid-19
online onderwijs
hybride onderwijs

Kunnen studenten van jouw vak structureel niet aanwezig zijn? Je bent niet verplicht om je onderwijs synchroon hybride te organiseren. Ook ben je niet verplicht om het college dat je in een zaal gaf nogmaals online aan te bieden. Om toch studenten die niet naar het college kunnen komen te faciliteren kun je op zoek gaan naar een vergelijkbaar alternatief. Welke alternatieven zijn geschikt? Hoe houd je de begeleiding en beoordeling voor jezelf behapbaar? En hoe voorkom je dat studenten te veel of te weinig doen? Hiervoor is het belangrijk om kritisch naar de leerdoelen te kijken. Betreft het een inhoudsdoel, dan kan het lezen van een artikel een alternatieve opdracht zijn of het bekijken van een opname van een collegeregistratie van het afgelopen jaarBetreft het een doel gericht op interactie of een vaardigheid, dan zou een samenwerkingsopdracht met andere studenten een oplossing kunnen zijn. Bij het zoeken naar een alternatief is het goed om te bedenken dat het bijwonen van en participeren in de colleges maar een onderdeel van het gehele vak betreft en dat je daar als docent ook niet altijd feedback geeft. Een activiteit die studenten geheel zelfstandig uitvoeren is dus zeker een optie.

Tips

• Ga uit van de leerdoelen. Kijk hier kritisch naar en bedenk met welke andere werkvormen het leerdoel wel behaald kan worden.
  • Laat online deelnemers samenwerken. Als de studenten op locatie samenwerken kun je de studenten thuis ook laten samenwerken met elkaar. Zo kunnen ze feedback geven op elkaars opdrachten. Hierdoor voelen zij zich toch onderdeel van de groep en hebben zij volwaardige interactie met andere studenten, wat belangrijk is voor de binding.
  • Je hoeft niet al het werk van online deelnemers van feedback te voorzien. Bedenk dat je dit ook niet doet bij studenten in een fysiek college.
  • Houd het behapbaar voor jezelf. Investeer vooral tijd in studenten die structureel niet aanwezig kunnen zijn bij fysieke werkgroepen. Voor corona misten studenten soms ook een bijeenkomst.
  • Bespreek met studenten wat zij zinvolle alternatieve opdrachten vinden. Studenten bevinden zich in verschillende situaties. Mogelijk hebben studenten zelf een voorkeur voor een alternatieve opdracht die aansluit bij iets wat zij al eerder hebben gedaan of zien zij kansen voor een specifieke opdracht.
  • Bedenk van tevoren hoe je tijdens het blok het leerproces van studenten begeleidt en kunt monitoren. Belangrijk daarbij is ervoor te waken dat dit niet teveel extra tijd kost.

Ondersteuning

Wil je eens van gedachten wisselen over een geschikt alternatief voor jouw college, neem dan contact op met de onderwijskundige adviseurs van het TLC FGw via tlc-fgw@uva.nl.