TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Welke vaardigheden moeten afgestudeerden van de UvA over vijf jaar beheersen? Deze vraag zullen we bespreken tijdens UvA Trends 2025 ‘AI en Futureproof Curricula’, een jaarlijks evenement waarin de belangrijkste didactische en technologische ontwikkelingen in het universitair onderwijs worden belicht.
| Datum | Donderdag 6 februari 2025 | |
| Tijd | 11.30 tot 17.30 uur | |
| Locatie | Voorprogramma: LAB42, hoofdprogramma: AUC | |
| Dagvoorzitters | dr. Lela Mosemghvdlishvili & dr. Ivar Kolvoort |
Tijdens UvA Trends zal zowel Nederlands als Engels gesproken worden, zodat iedereen zich welkom voelt om deel te nemen. Hoewel de meeste plenaire sessies in het Nederlands worden gehouden, heb je de vrijheid om zelf te kiezen of je Nederlands of Engels spreekt tijdens de interacties en discussies.
Tijdens UvA Trends 2025 stellen dagvoorzitters dr. Lela Mosemghvdlishvili en dr. Ivar Kolvoort de ontwikkeling van future-proof curricula centraal. We kijken samen naar toekomstscenario’s en richten ons op AI-geletterdheid in de academische onderwijscontext. Daarbij wisselen we op strategisch niveau van gedachten met elkaar.
Onlangs kwam het advies van de VU-UvA taskforce AI in onderwijs om AI-geletterdheid bij docenten en studenten te stimuleren. Deze middag zullen we beginnen met het verkennen van het concept van AI-geletterdheid. Samen zullen we de kennis en competenties identificeren die nodig zijn om AI-geletterdheid te beheersen en verkennen we de rol van de digitale leeromgeving hierin. Bovenal zullen we ons richten op toekomstbestendige curricula: hoe kunnen leerdoelen en eindtermen worden aangepast om ervoor te zorgen dat de UvA haar studenten voorbereidt op de toekomst?
![]() |
De toekomst van het lerenFelienne Hermans, hoogleraar vakdidactiek van de informatica aan de Vrije Universiteit Amsterdam en lid van de VU-UvA taskforce AI in onderwijs. In deze lezing zal Hermans het concept AI-geletterdheid belichten en haar visie op de toekomst van leren delen. |
Toekomstbestendige curricula en AI-geletterdheid: agility in actionMarjolijn Zwetsloot is directeur van de U-TECH community dat als doel heeft om IT-professionals in de regio Utrecht te trainen. Volgens haar gaan toekomstbestendige curricula over aanpassingsvermogen: agility. Het World Economic Forum schat in dat 65% van de kinderen die nu de basisschool binnenkomen, banen zullen hebben die nu nog niet bestaan. In haar keynote kijkt Marjolijn naar de aansluiting op de arbeidsmarkt en deelt zij haar visie op wat toekomstige afstudeerders aan skillset nodig hebben. |
![]() |
Lees meer over onze sprekers in hun bio’s in het programma hieronder.
LAB42 is het nieuwe centrum voor Digitale Innovatie en AI van de Universiteit van Amsterdam. Hier werken studenten, onderzoekers en bedrijven samen onder een dak met en aan de technologie van de toekomst. Om kennis te delen en innovatie te koesteren. In een gebouw waar eersteklas studenten, het nieuwste onderzoek en andere AI-bedrijven binnen handbereik zijn. Tijdens deze rondleiding krijg je een kijkje in The Intelligent Robotics Lab en maak je kennis met AI-onderzoekers die je meer kunnen vertellen over de toekomstige mogelijkheden van AI voor het onderwijs.
LAB42, Science Park 900
Inloop met lunch, Amsterdam University College, Science Park 113.
Opening door dagvoorzitters dr. Lela Mosemghvdlishvili en dr. Ivar Kolvoort. Rector magnificus Peter-Paul Verbeek verzorgt een techniek-filosofische speech over waar we nu staan met generatieve AI in het academische onderwijs.
![]() |
Felienne Hermans is hoogleraar Vakdidactiek van de informatica aan de Vrije Universiteit Amsterdam en lid van de VU-UvA taskforce AI in Onderwijs. Ze werkt ook één dag per week als docent Informatica op het Lyceum Kralingen in het Codasium-programma. Felienne is de bedenker van de Hedy-programmeertaal, een graduele en meertalige programmeertaal ontworpen voor onderwijsdoeleinden.
Ze is de auteur van The Programmer’s Brain, een boek dat programmeurs helpt begrijpen hoe hun brein werkt en hoe ze het effectiever kunnen gebruiken. In 2021 ontving Felienne de Nederlandse Prijs voor ICT-onderzoek. Ze heeft ook een wekelijkse column op BNR, een Nederlandse radiozender. |
![]() |
Sinds juni 2021 vervult Marjolijn Zwetsloot de rol van directeur van de onafhankelijke stichting U-TECH community, nu een publiek-private samenwerking en dito gefinancierd. Het doel is om meer IT-professionals in de regio Utrecht te trainen en te behouden. Voor haar tijd bij de U-TECH community heeft ze rollen vervuld als lid van managementteams, programmamanager, adviseur en manager van teams met professionals in commerciële organisaties (Hogeschool Utrecht, De Baak, Nyenrode Universiteit, KLM, Deloitte). |
Koen van Elsen
In februari 2024 is het Teaching & Learning Centre Science een pilotproject gestart om GenAI, specifiek ChatGPT, te integreren in het onderwijsproces. In 12 pilots aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica worden verschillende toepassingen van GenAI in het hoger onderwijs onderzocht en wordt hun toegevoegde waarde geëvalueerd. Het doel is om ChatGPT effectief in te zetten in het onderwijs om het leren van studenten te verbeteren binnen een afgeschermde cloudomgeving die de veiligheid en privacy van gebruikers garandeert. Vandaag presenteert Koen van Elsen, AI-expert en docent bij Informatica, de belangrijkste bevindingen uit de evaluaties van deze pilots en de implicaties voor de academische vaardigheden van studenten en docenten.
![]() |
Koen van Elsen is docent aan de bachelor Informatica aan de Universiteit van Amsterdam. Hij wordt enthousiast van onderzoek naar manieren om het onderwijs te ondersteunen met behulp van moderne technologieën. Zijn uitgangspunt is altijd om het leerproces voor de studenten te verbeteren, met oog voor de werkbaarheid voor de docent. Het afgelopen jaar heeft Koen een actieve rol gespeeld in de AI Pilot van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI). Hierin ondersteunt hij zijn collega’s bij het bewust toepassen van GenAI in hun onderwijs. |
Pak een drankje en neem de tijd om tijdens de postersessies de meest innovatieve projecten en ideeën over generatieve AI binnen de UvA te ontdekken. Ga in gesprek met UvA-collega’s die generatieve AI al hebben geïntegreerd in hun onderwijspraktijk. Hoor van Responsible AI-beurshouders en de AI-pilotcoördinatoren van de FNWI over hun AI-projecten en hun inzichten over de vaardigheden die nodig zijn om generatieve AI in het onderwijs te integreren. Daarnaast kun je in gesprek gaan met enkele Honours-studenten die hun visie op de toekomst van ‘AIducation’ delen.
Dora Achourioti
In deze breakout-sessie gebruikt Dora het AUC als casus, die dient als een inspirerend voorbeeld van hoe een undergraduate-programma reageerde op GenAI en anticipeerde op de ontwikkeling ervan. Wat deze casus onderscheidt van andere universitaire initiatieven is de implementatie van een bottom-up benadering die docenten de autonomie geeft om voorstellen te doen hoe ze hun cursusbeoordelingen kunnen aanpassen. Met deze korte presentatie als uitgangspunt bespreekt Dora samen met de deelnemers hoe de verschillende functionaliteiten van GenAI de leerdoelen beïnvloeden. De discussie zal terugkeren naar de kernvraag van de UvA Trends-conferentie: hoe leerdoelen (“eindtermen”) kunnen of moeten worden herzien, en welke tussentijdse veranderingen in leeruitkomsten op het cursusniveau en beoordelingsvormen noodzakelijk zijn.
![]() |
Dora Achourioti is Head of Studies voor the Academic Core aan het Amsterdam University College, tevens is ze voorzitter van de ‘AUC Taskforce on Generative AI in Education’. Daarnaast neemt ze deel aan het TLC Educational Fellowship-programma, waar haar onderzoek zich richt op het identificeren van de basisvaardigheden die studenten nodig hebben om effectief samen te werken met generatieve AI-tools. Ze heeft de organisatie geleid van verschillende faculteitsactiviteiten en evenementen over dit onderwerp, waaronder de ‘AI Week’, een evenement waarbij de AUC-gemeenschap een week aan het begin van het academische jaar stopte met lesgeven om gezamenlijk na te denken over recente ontwikkelingen en de toekomst van het hoger onderwijs in het licht van generatieve AI. Haar onderzoeksexpertise ligt in de logica en filosofie. |
Rik Jager
In 2024 is de UvA AI Chat gelanceerd, een veilige omgeving binnen de UvA interface die de privacy van de gebruiker waarborgt. Verschillende UvA-docenten maken al actief gebruik van deze innovatieve tool in hun vakken. Eén van de functies in de UvA AI Chat is het creëren van een persona, zoals een tutor, een expert op een specifiek onderwerp, of een planningsassistent. In deze workshop stap je in de schoenen van de docent: je creëert je eigen persona en test die van je collega’s. Vervolgens gaan we met elkaar in discussie wat ervoor nodig is om deze technologie effectief en verantwoord te kunnen integreren in onze onderwijspraktijk. Een hands-on sessie die theorie en praktijk verbindt, met als onderliggende gedachte voor verantwoord gebruik hebben studenten en docenten vaardigheden nodig.
![]() |
Rik Jager werkt bij ICTS, met een achtergrond in sociologie. Als productowner Digitale samenwerking bij de UvA en HvA leidt hij een team van 13 professionals op het gebied van digitale innovatie. Hij combineert technische kennis met sociologisch inzicht om effectieve teams te bouwen en complexe veranderprocessen te begeleiden. In zijn huidige rol is hij tevens werkzaam voor het Nationale Groeifondsprogramma Npuls, waar hij bijdraagt aan de digitale transformatie van het Nederlandse onderwijs. |
Ilja Boor
Hoe zorg je ervoor dat studenten gedurende het curriculum, vakoverstijgend en op leerlijnniveau, de benodigde AI-geletterdheid ontwikkelen en hoe kan je met AI het leerproces van studenten versterken? Het Zichtbare Leerlijnen Programma ondersteunt opleidingen op maat en in co-creatie met docenten bij het systematisch opzetten van een AI-leerlijn. Hierbij richten we ons niet alleen op studenten, maar ook op de ontwikkeling van docenten. Door samen te werken aan concrete leerdoelen, effectieve didactische werkvormen en gerichte toetsing, versterken we tegelijkertijd de AI-geletterdheid, het leerproces van studenten en didactische vaardigheden van docenten. Zo worden zowel studenten als docenten binnen de context van hun opleiding voorbereid op een toekomst waarin AI een cruciale rol vervult.
In deze breakout-sessie doe je hands-on ervaring op met het co-creëren van (onderdelen van) een leerlijn volgens de leerlijnmethodiek, speciaal ontwikkeld voor het Zichtbare Leerlijnen Programma.
![]() |
Ilja Boor is onderwijsinnovator en co-programmaleider van het UvA-brede Zichtbare Leerlijnen Programma, waarin curriculumvernieuwing wordt gecombineerd met de professionele ontwikkeling van docententeams. Ze is tevens co-hoofd van het Teaching & Learning Centre van de FNWI. Daarnaast ontwikkelde ze de Transition Makers Toolbox, met onderwijsmaterialen ter ondersteuning van affectief leren, en schreef ze het handboek Meaningful Assessment in Interdisciplinary Education. Ilja ontving samen met het Instituut voor Interdisciplinaire Studies een Comenius Leadership voor het project Empowered Minds, gericht op het implementeren van affectief leren binnen de UvA. |
De UvA Trends-conferentie is om 17.30 uur afgelopen.
![]() |
Dr. Lela Mosemghvlishvili (hen/zij) is een contemplatieve educator die zich inzet voor het humaniseren van leren aan universiteiten. Die combineert holistische pedagogiek met technologische innovatie, waarbij die technologieën zoals GenAI inzet in combinatie met contemplatieve onderwijsmethoden (slow-paced, deep learning). Met 17 jaar ervaring in het onderwijzen en begeleiden van bachelorstudenten, is Lela de ontvanger van diverse onderwijsbeurzen. Momenteel voert die een STQ-project uit binnen het PPLE-honoursprogramma, gericht op het balanceren van mensgericht leren en door GenAI ondersteunde leeractiviteiten. Sinds 2022 leidt die de Special Interest Group Educational Use of AI bij TLC Central, waar die intrafacultaire verbindingen ondersteunt en kennisdeling stimuleert tussen docenten die experimenteren met GenAI in hun onderwijs. | |
![]() |
Dr. Ivar Kolvoort is adviseur AI in Onderwijs bij TLC centraal. Met zijn achtergrond in cognitiewetenschappen en passie voor onderwijsinnovatie zet hij zich in om AI op een verantwoorde manier binnen het onderwijs te integreren. Hiernaast is hij als postdoc onderzoeker bezig met het combineren van psychologische en filosofische inzichten om de effecten van AI op onze cognitieve processen te doorgronden. |
UvA Trends is een besloten conferentie waarvoor ongeveer 80 UvA-collega’s worden uitgenodigd, uit alle delen van de universiteit. Collega’s met verschillende expertises zijn aanwezig en denken vanuit hun rol binnen de UvA mee over de impact van genAI op ons onderwijs. Denk hierbij aan docenten, onderwijs- en opleidingsdirecteuren en beleidsmedewerkers. Maar ook aan collega’s vanuit het netwerk van UvA Teaching & Learning Centres (TLC), ICTO en ICTS.
Gasten zijn op persoonlijke titel uitgenodigd voor UvA Trends. Je kunt je aanmelden via de link in de mail-uitnodiging. We gaan graag met jou en andere UvA-collega’s in gesprek en stellen je aanwezigheid erg op prijs. Kun je niet aanwezig zijn? Draag jouw uitnodiging dan over aan een collega met een soortgelijke rol of functie. Geef zijn of haar naam aan ons door in het aanmeldformulier. Wil je meer informatie? Stuur dan een mail naar trends-event@uva.nl.
UvA Trends wordt georganiseerd door het netwerk van UvA Teaching & Learning Centres (TLC) en de DLO-board

