kennisclips

interactief lesgeven
teacher story

Teacher Story: Chantal Albicher

Wat is het makkelijk om zelf je filmpjes op te nemen als docent. Ik word blij van Kaltura, de tool die dit mogelijk maakt. Kaltura werkt ongelooflijk intuïtief en biedt onder andere de mogelijkheid om vragen tussentijds in te voegen in je filmopname. De antwoorden van studenten kun je als docent inzien (anoniem).

Je hebt nog veel meer mogelijkheden, zoals interactieve video’s maken waarbij de kijker kiest welk vervolg filmpje wordt bekeken en je kunt je filmpjes delen via een link of publiceren op Canvas in een Canvascourse. Ook studenten kunnen Kaltura gebruiken voor opnames en dit delen met medestudenten en docenten, bijvoorbeeld voor het vragen van feedback.

Je beheert je eigen opnames in je “MyMedia” omgeving op Canvas of via video.uva.nl. In de Mymedia omgeving staan bij mij meerdere proefopnames die ik niet deel met anderen. Dat zijn mijn testopnames. Als ik ontevreden ben, dan gaat een opname de digitale prullenmand in.
Dat is wel een dingetje trouwens… wanneer ben je tevreden over een opname van jezelf. Eigenlijk zijn alle filmpjes die ik tot nu toe heb gemaakt niet 100% goed naar mijn oordeel.

Is dat herkenbaar?

Het is niets nieuws dat de effort om van een 6 een 8 te maken makkelijker is dan van 8 een 10. Dit kost vaak onevenredig veel tijd en inspanning. Dus tegenwoordig probeer ik tevreden te zijn, ook als ik niet mijn 100% perfect heb gehaald. Merken anderen dat? Ja misschien hoor je dat ik mezelf verspreek of dat ik “uh” zeg.
Is dat erg? Volgens mij is het menselijk en is niemand perfect. Menselijkheid geeft ook verbinding. Kijk maar eens naar hele populaire informatieve vlogs. Die zijn niet perfect, maar wel heel goede gewaardeerd. Dus geef ik mezelf drie pogingen voor een goede opname, daarna maak ik een keuze. En heel eerlijk: vaak is de eerste dan toch de beste.

Je mag zelf een filmpje bekijken en mij feedback geven. Klik op onderstaande link en voel je vrij om te reageren. Uiteraard heb ik zelf ook mijn reflecties op deze opname. Ben benieuwd of ons hetzelfde opvalt.

Link naar video bij blog: https://video.uva.nl/media/Blog+-+kort+Kaltura+filmpje+-+Quiz/0_s5rt4p0g

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Kaltura? Ga dan naar video.uva.nl, login met je mailadres en bekijk de mogelijkheden. Je vindt hier ook een tabblad “How To” met allemaal instructiefilmpjes. Wil je meer filmpjes bekijken van mij, als voorbeeld, mail me gerust via c.e.albicher@amsterdamumc.nl.
Je kunt ook dit voorbeeld bekijken van een filmpje met alleen e presentatie, ook dat is mogelijk in Kaltura: https://video.uva.nl/media/2020_11+Feedback+-+in+een+gesprek/0_lzj4p6n0