Onderwijs op afstand: stimuleer contact tussen studenten

hybride onderwijs
online

Onderwijs op afstand heeft de nodige implicaties voor zowel docenten en studenten, en vraagt van beide kanten nogal wat aanpassingsvermogen. Een belangrijk uitgangspunt voor jou als docent is dat je een vorm voor je onderwijs kiest die je zelf vol kunt houden gedurende deze periode. Dat kan variëren van het verspreiden van een literatuurlijst en een wekelijks vragenuurtje via een Canvas discussieforum tot het aanbieden van een serie kennisclips in combinatie met het verzorgen van interactieve werkcolleges in kleine groepen via Zoom.

Voor studenten geldt dat direct contact – onderling maar ook tussen student en docent – een essentieel onderdeel van studeren is en blijft. Hoe kun je offline samenwerking tussen studenten organiseren? Zijn er voorbeelden van opdrachten om dit te realiseren? Wat kun je zelf doen om offline samenwerking te stimuleren? Welke tips kun je geven?

In dit artikel delen we enkele manieren om fysieke nabijheid tussen studenten tijdens onderwijsactiviteiten te bevorderen. Hier lees je alle suggesties voor het stimuleren van offline samenwerking tussen studenten (pdf).

Hoe kan ik offline samenwerking tussen studenten organiseren?
Door een beeld te krijgen van wie er aan je onderwijs deelneemt en wat hun omstandigheden zijn, kun je niet alleen je onderwijs beter op de studenten aan laten sluiten, maar stel je ze ook in staat om zelf contacten te leggen voor fysieke ontmoeting.

Wat zijn voorbeelden van opdrachten om studenten offline samen te laten werken?
Veel werkgroep-opdrachten vereisen al samenwerking en overleg van studenten onderling. Door expliciet te vragen naar gezamenlijke producten kun je studenten stimuleren fysieke contactmomenten in te plannen.

Wat kan ik doen om verdere offline samenwerking tussen studenten, bijvoorbeeld bij zelfstudie, te stimuleren?
Veel studenten missen niet alleen de sociale contacten, maar ook de sociale druk van het samen studeren. Stimuleer studenten elkaar ook voor zelfstudie-momenten op te zoeken.

Heb je aanvullingen?

Stuur je ideeën naar tlc-fgw@uva.nl.