Leergang Activerend Onderwijs – en de relatie met de BKO

Leergang Activerend Onderwijs

Geef je onderwijs aan universitair studenten en wil je jezelf hierin (verder) bekwamen? Wil je leren hoe je bevordert dat studenten actief aan het werk gaan? Hoe je constructieve feedback kunt geven waar studenten daadwerkelijk iets mee doen? Hoe je nieuw onderwijs ontwerpt of bestaand onderwijs kunt verbeteren? En wilt je leren hoe je onderwijs kunt evalueren en wat dat kan opleveren voor jouw eigen ontwikkeling als docent? In de leergang Activerend Onderwijs krijg je handvatten, theorie en praktische oefeningen om antwoorden te vinden op bovenstaande vragen.

Programma
Tijdens de leergang maak je kennis met de leer theoretische achtergrond van activerend leren. Je breidt jouw didactisch repertoire uit en oefent belangrijke doceer- en begeleidingsvaardigheden aan de hand van gestructureerde opdrachten. Bovendien leer je om een onderwijsonderdeel (zowel de les(sen) als bijbehorende zelfstudieactiviteiten als toetsing) te ontwerpen volgens het principe van “constructive alignment”, Dat betekent dat leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing op elkaar afgestemd zijn. Je maakt tijdens de leergang aan de hand van gerichte opdrachten een (her)ontwerp voor je eigen onderwijs. Aan het einde krijg je feedback van medecursisten en de docent op jouw ontwerp.

Doelgroep
De leergang is een cursus die wordt aangeboden als onderdeel van het BKO-traject. Het BKO-traject is bedoeld voor AMC-docenten die onderwijs verzorgen voor groepen universitair studenten en studenten begeleiden en die daarvoor meer onderwijskundige kennis willen verkrijgen. We gaan ervan uit dat zowel het ontwikkelen van onderwijs(onderdelen) als het uitvoeren daarvan tot jouw taken behoort.

Omvang
De Leergang Activerend Onderwijs kent een blended opzet en heeft een omvang van ca. 36 studie-uur. Dit zijn 16 contacturen, verdeeld over vier bijeenkomsten, en ca. 20 uren zelfstudie.

Werkwijze
De leergang is opgezet als ‘blended learning’. We verwachten dat deelnemers zich zelfstandig voorbereiden op bijeenkomsten. De opdrachten en studiematerialen hiervoor vind je in Canvas. Tijdens de bijeenkomsten gaan we dieper in op de onderwerpen, bediscussiëren we de consequenties voor het eigen onderwijs, voeren we praktische oefeningen uit en oefenen we  vaardigheden.

Doordat je tijdens de leergang opdrachten uitvoert die direct gerelateerd zijn aan je eigen onderwijs ervaar je meteen wat de meerwaarde is van het geleerde voor jouw eigen onderwijspraktijk. Tijdens de cursus hanteren we een activerende didactiek. We verwachten dus actieve participatie van de deelnemers. Doordat je werkt in een groep collega’s leer je ook van elkaars kennis en ervaringen.

Certificaat
Deelnemers die de zelfstudieopdrachten hebben uitgevoerd, alle bijeenkomsten hebben bijgewoond en die de ontwikkelopdracht hebben voltooid ontvangen een certificaat voor deelname aan de leergang.

In 2022 wordt de leergang meerdere keren gegeven.

Relatie tussen de Leergang Activerend Onderwijs en de BKO

De leergang Activerend Onderwijs is een verplicht onderdeel van het BKO-traject (Basis Kwalificatie Onderwijs) voor docenten die zijn verbonden aan de Faculteit der Geneeskunde van de UvA. Het BKO-traject duurt in principe twee jaar en wordt afgesloten met een portfolio en assessmentgesprek. Om te kunnen starten met het BKO-traject moeten deelnemers aan de volgende voorwaarden voldoen:

• minimaal 20 contacturen per jaar verzorgen aan groepen studenten, gedurende twee collegejaren
  • begeleiden van minimaal drie individuele studenten tijdens een langduriger traject (tijdens bijvoorbeeld stage, scriptie, mentoraat, semi-artsstage,)
  • deelname aan de Leergang Activerend Onderwijs
  • deelname aan acht uur onderwijskundige scholing naar keuze
  • samenstellen van een onderwijsportfolio (aan de hand van een beschikbaar gesteld format), waarin je  jouw competenties aantoont met bewijsstukken en voorbeelden en jouw reflectie

Gedetailleerde informatie over de BKO ontvang je na het intakegesprek.

Praktische informatie
Wil je meer informatie over de Leergang Activerend Onderwijs of wil je het BKO-certificaat behalen, neem dan contact op.