Jos Bramer benoemd tot hoogleraar Orthopedie

Drie pijlers

Orthopedisch chirurg, Jos Bramer, is onlangs benoemd tot hoogleraar Orthopedie, in het bijzonder Onderwijs in het Steun- en Bewegingsapparaat bij de Faculteit der Geneeskunde (UvA). Jos is al sinds 2005 betrokken bij het onderwijs. Eerst als docent, later ook als coördinator bij de bachelor Geneeskunde. Ook heeft hij meegeschreven aan het huidige curriculum en aan het nationale Raamplan Geneeskunde. Het hoogleraarschap was geen doel op zich maar vloeit voort uit zijn passie voor het geneeskundeonderwijs.

“Wist je dat er in 2040 5 miljoen mensen in Nederland met artrose en rug- en nekklachten zijn? Het aantal orthopedische patiënten gaat significant toenemen. Daar kan geen enkele arts omheen in de toekomst. Iedereen krijgt ermee te maken. Daarom moeten we er ook mee aan de slag in de opleiding Geneeskunde. Ik ben daarom ook blij dat er een leerstoel aan vast zit. Dat het niet alleen een professoraat voor mij is, maar doorgaat. Dat geeft ook aan dat dit onderwijs belangrijk wordt gevonden.”

Jos gaat met de leerstoel aan de slag aan de hand van drie pijlers: een leven lang leren, interprofessionele educatie en internationalisering. “Artsen moeten de weg kunnen vinden in een tsunami van informatie en zich constant blijven bijscholen. Ze zullen uit hun ivoren toren moeten komen en nog veel meer bezig moeten gaan met preventie zoals sport en levensstijl. Dat betekent intensiever contact met voedingsdeskundigen, verpleeghuizen et cetera.” Hij gaat onder andere in het onderwijs aan de slag met een pilot tussen geneeskundestudenten en studenten fysiotherapie van de HvA.

Ook internationalisering is een belangrijk onderwerp. “Net als bij veel andere onderwerpen komt de kennis over het steun- en bewegingsapparaat vanuit de hele wereld. Als student moet je al leren hoe je die input op kunt halen en kunt samenwerken met collega’s en patiënten uit allerlei culturen.”

De onderwijsinnovaties op dit gebied gaat Jos wetenschappelijk evalueren om zo weer te delen met vakgenoten.