Controverses in de klas

Donderdag 27 maart 14.00-16.30

Verharde discussies in de maatschappij zorgen ervoor dat het in de klas ingewikkeld kan zijn om gevoelige onderwerpen aan te snijden. Donderdag 27 maart kun je twee sessies bijwonen die gericht zijn op nieuwe inzichten om controversiële of gevoelige onderwerpen in de klas te bespreken. Je kunt er ook voor kiezen om één van de sessies te volgen.

Dit evenement vindt plaats aan de Handboogstraat 2 en beide sessies zijn Engelstalig. Toegang is gratis. Georganiseerd door Special Interest Groups: SIG Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) & SIG International Classroom

Meld je nu aan! 

Leer meer over controverses in de klas

In de samenleving lijken discussies te verharden en tegenstellingen worden vaak uitvergroot door media. Toenemende polarisatie dringt soms ook door in de klas. Het kan spannend zijn om een discussie over een controversieel of gevoelig onderwerp te organiseren. Veel docenten vermijden dit omdat ze zich niet toegerust voelen om zo’n discussie te leiden. Dit geldt vaak ook voor studenten. Onderwijs kan echter enorme transformatieve kansen bieden wanneer we leren om van perspectief te wisselen en in staat zijn om op een kritische en empathische manier meerdere perspectieven te benaderen.

Kies voor één of beide sessies

Donderdag 27 maart kun je één of beide van de volgende sessies bijwonen. Deze worden georganiseerd door Special Interest Groups (SIG’s): interfacultaire groepen van docenten die zich bezighouden met een specifiek thema. Beide sessies zijn Engelstalig en vinden plaats aan de Handboogstraat 2 (Co-creatieruimte ‘Social’).

  • 14:00-15:00 – Sessie 1: SoTL & gevoelige onderwerpen in de klas
    Georganiseerd door SIG Scholarship of Teaching and Learning (SoTL).
    Wat zijn de uitdagingen en mogelijkheden van het behandelen van gevoelige onderwerpen in onderwijs en leren? Wat werkt wel en wat werkt niet? Tijdens deze sessie reflecteren we op recente onderzoeksresultaten en verkennen we toekomstige richtingen voor het integreren van SoTL-werk rond gevoelige onderwerpen in de dagelijkse onderwijspraktijk.
  • 15.00-16.30 – Sessie 2: Discussiëren over controversiële onderwerpen in de klas
    Georganiseerd door SIG International Classroom (in samenwerking met dr. Geerte Savenije).
    Hoe kunnen we van diversiteit in de klas profiteren en studenten leren zich in te leven in en te leren van verschillende perspectieven? Hoe kunnen we discussies over controversiële onderwerpen in goede banen leiden? Welke praktische tips vinden we in de literatuur? Tijdens deze interactieve workshop deelt dr. Geerte Savenije inzichten uit het onderzoek waaraan zij heeft bijgedragen. Verder wissel je ervaringen en expertise uit in kleine groepsdiscussies.

Geef jouw keuze aan in het registratieformulier