Ervaringen met de ‘gooi-microfoon’ Catchbox in het UvA-onderwijs

De Catchbox is een draadloze microfoon in de vorm van een zachte kubus, die je naar elkaar gooit. Deze gooi-microfoon, zoals die in de volksmond genoemd wordt, maakt communiceren makkelijker, leuker en sneller tijdens hoorcolleges. Doordat je de microfoon naar de vraagsteller of spreker gooit, scheelt dit tijd. Deelnemers hoeven niet meer naar de microfoon te lopen. Daarbij zijn zij via een Catchbox meteen goed te horen en noemt de producent als bijkomend voordeel dat deelnemers beter bij de les blijven, omdat de Catchbox onverwachts op je af kan komen. Na al jaren zijn diensten te hebben bewezen op congressen, is de gooi-microfoon ook beschikbaar bij de UvA. Prof. dr. Hilde Geurts (FMG Psychologie) maakte één hoorcollege gebruik van deze microfoon. Dr. Vincent de Rooij (FMG Sociologie, Antropologie en AISSR) maakt regelmatig gebruik van deze microfoon. Zij vertellen over hun bevindingen.

Hilde Geurts

Met een Catchbox kun je sprekers goed horen

“Ik ken de Catchbox van congressen van jaren terug en daar werkte het altijd goed. Het geluid van dit type microfoons is heel goed. Ik raakte betrokken bij een eerstejaars vak van de bacheloropleiding Psychologie met meer dan 400 studenten.”

Een foto van Hilde Geurts

“Het leek me daarbij leuk om eens te kijken of deze microfoon ook zou werken in een hoorcollege. Met name omdat je soms de vragen die studenten stellen niet goed kunt horen. Soms horen ook medestudenten de vragen niet goed en dat los je met deze microfoon op; met een Catchbox kun je de sprekers tenminste goed horen. Of de studenten beter bij de les blijven, is wat prematuur voor mij om te beoordelen, aangezien ik de Catchbox pas één keer heb gebruikt.”

Het gooien met een microfoon is even wennen en wel wat spannend

“Mensen hebben laptops voor zich en die wil je natuurlijk niet raken. Tot nu toe heeft het gebruik van de Catchbox nog geen gekke dingen of hilariteit opgeleverd, maar ik heb de microfoon slechts één keer gebruikt. Als iemand geen gooi-of vang-skills heeft, dan kun je natuurlijk altijd de persoon naast je laten vangen of gooien. Sowieso lukt het de meesten niet om precies te gooien of mikken. Je kunt hem ook doorgeven. Ik heb het idee dat het gooien makkelijker ging gedurende het college, maar tegelijkertijd vergaten we het gezamenlijk ook soms weer om te gebruiken.”

Aanrader of niet?

“Ik moet de microfoon eerst wat vaker uitproberen voordat ik deze kan aanraden aan collega’s. Maar ik wil de Catchbox volgend collegejaar zeker weer gebruiken bij de eerstejaars hoorcolleges.”

Vincent de Rooij

Een foto van Vincent de Rooij

Meer interactie met de zaal, een informelere sfeer en betere geluidsopnames

“Ik heb in eerdere jaren incidenteel gebruik gemaakt van de Catchbox, maar dit jaar heb ik deze microfoon bij elk hoorcollege gebruikt. Het gaat om het hoorcollege Introduction to Cultural Anthropology met meestal zo’n 120 studenten in de zaal. Ik wilde meer interactie met de zaal.”

“Daarbij wilde ik ervoor zorgen dat antwoorden van studenten op mijn vragen of hun vragen aan mij voor iedereen hoorbaar zijn. En meegenomen worden in de geluidsopname van het college. Dat zijn dan ook voor mij de voordelen van deze microfoon. Daarnaast zorgt deze microfoon in het algemeen ook voor een informelere sfeer in de zaal. Ik denk dat studenten zeker bij de les worden gehouden als je de box structureel gebruikt. In de colleges met wat meer vragen van mijn kant, is er wel een effect merkbaar. Sommige van mijn colleges zijn interactiever dan andere; dat ligt een beetje aan de collegestof en aan hoeveel tijd ik heb voor interactie.”

In een hoge boog gooien om de laptopjes te sparen

“In het begin leidde het gooien van de box tot hilariteit, maar dat was snel weg. Nu zijn studenten eraan gewend. Het is eigenlijk – opvallend genoeg – nog niet voorgekomen dat er ongelukjes zijn gebeurd. Ik heb geen spectaculaire dingen meegemaakt in het gebruik van deze microfoon. Voor mijzelf is het gooien soms wel lastig met alle opengeklapte dure Mac’jes, dus ik probeer in een hoge boog te gooien om de laptopjes te sparen. De box is ook best wel even onderweg en voor ik gooi maak ik duidelijk wanneer en waarheen ik gooi. Als ik een vraag stel en studenten steken hun hand op als ze willen antwoorden, loop ik ook vaak met de box naar hen toe in plaats van de box te gooien.”

Aanrader of niet?

“Ik zou collega’s die overwegen de box te gebruiken zeker aanmoedigen de stap te nemen. Als studenten goed en duidelijk in de microfoon spreken, is het geluid prima. In het begin moest ik af en toe wel echt duidelijk maken dat het belangrijk is de microfoon dichtbij de mond te houden. Daarom is het handig om even van tevoren aan het begin van het college aan studenten uit te leggen hoe de microfoon werkt. Een tip voor de producenten of facility services: misschien is het handig om op de kubus een pijl met een icoontje te zetten, zodat studenten de kubus meteen goed vasthouden, en weten waar de microfoon zit, zodat ze aan de goede kant spreken.”

De Catchbox is al veel in gebruik bij hoorcolleges en is aan te vragen via de Servicedesk Facility Services:

T: +31 (0)20 525 1403
E: servicedesk-fs@uva.nl

Meer informatie over Prof. dr. Hilde M. Geurts:

• Hoogleraar Klinische Neuropsychologie
  • UvA-profiel
  • Dutch Autism & ADHD research center (d’Arc), Brain & Cognition
  • Department of Psychology, University of Amsterdam
  • Website | www.dutcharc.nl
  • Twitter |@dutcharc

Meer informatie over Dr. Vincent de Rooij: