Basiscursus didactische vaardigheden

Voor junior docent

Zoek je naar handvatten om inspirerend onderwijs te geven aan je studenten? Ben je nieuwsgierig naar wetenschappelijk onderbouwde basisprincipes van goed onderwijs? Wil je basiskennis en -kunde over het geven van goed onderwijs ontwikkelen? Tijdens deze cursus ga je aan de slag met de basisprincipes van goed onderwijs. Je leert welke wetenschappelijk onderbouwde theorieën belangrijk zijn voor het geven van goed onderwijs en koppelt dit aan situaties uit de praktijk. Je gaat dus veel oefenen met jouw eigen praktijksituaties. Zo verzamel je praktische tools om vol vertrouwen aan het werk te gaan met je studenten.

Handig om te weten

Voor wie? Beginnende docenten (werkgroep, PhD, practicumbegeleiders, teachers assistents) die nog geen of weinige didactische voorkennis hebben.
De basiscursus wordt door de eigen faculteit verzorgd.

Voor docenten van Faculteit der Geesteswetenschappen is er een aparte cursus, Basis 1.
Bekijk Basis 1 FGw

Voor docenten van Faculteit van Maatschappij- en Gedragswetenschappen is er een aparte bootcamp.
Bekijk bootcamp FMG

Voor docenten van Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica wordt deze basiscursus apart georganiseerd.
Neem contact op met TLC-FNWI

Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist
Meer informatie Neem contact op met het TLC van jouw faculteit
Overzicht TLC’s

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen deze basiscursus en de BKO?

De basiscursus en de BKO verschillen op een aantal punten. Ten eerste is de BKO een opleiding, die ook erkend wordt op andere universiteiten. Met een BKO verkrijg je een kwalificatie. Na deelname aan en afronding van de basiscursus krijg je een certificaat van deelname. Daarmee toon je aan dat je de basis van het lesgeven beheerst. De basiscursus is gericht op het verkrijgen van didactische vaardigheden. Dat doe je door tijdens de bijeenkomsten veel te oefenen. Tijdens de BKO reflecteer je op deze vaardigheden en ga je in jouw onderwijs aan de slag om die vaardigheden te verbeteren. De basiscursus is daarmee een sterke voorbereiding op de BKO. Ook na het verkrijgen van je BKO is het nog mogelijk om de basiscursus te volgen, bijvoorbeeld omdat je behoefte ervaart om opnieuw te oefenen met didactische vaardigheden

Meer weten?