Zoek je naar handvatten om inspirerend onderwijs te geven aan je studenten? Ben je nieuwsgierig naar wetenschappelijk onderbouwde basisprincipes van goed onderwijs? Wil je basiskennis en -kunde over het geven van goed onderwijs ontwikkelen? Tijdens deze cursus ga je aan de slag met de basisprincipes van goed onderwijs. Je leert welke wetenschappelijk onderbouwde theorieën belangrijk zijn voor het geven van goed onderwijs en koppelt dit aan situaties uit de praktijk. Je gaat dus veel oefenen met jouw eigen praktijksituaties. Zo verzamel je praktische tools om vol vertrouwen aan het werk te gaan met je studenten.
Direct inschrijven
Handig om te weten
Voor wie? |
|
Beginnende docenten (werkgroep, PhD, practicumbegeleiders, teachers assistents) die nog geen of weinige didactische voorkennis hebben.
Voor docenten van Faculteit van Maatschappij- en Gedragswetenschappen is er een aparte bootcamp.
Bekijk bootcamp FMG
Voor docenten van Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica wordt deze basiscursus apart georganiseerd.
Neem contact op met TLC-FNWI |
Voorkennis |
|
Geen specifieke voorkennis vereist |
Gevraagde tijdsinvestering |
|
8 dagdelen (1 hele dag en 6 halve dagen). Tussendoor pas je de opgedane kennis in het eigen (onderwijs)praktijk toe. |
Begeleider |
|
TLC Centraal opleiders |
Groepssamenstelling |
|
Per cursus minimaal 6, maximaal 12 deelnemers |
Data |
|
- Woensdag 12 april 2023 (09:00-17:00), daarna steeds van 09:00-12:00 op 19 april, 10 mei, 17 mei, 24 mei, 7 juni, 14 juni – Engels
Na de eerste volle dag vinden de dagdelen plaats van 09:00 tot 12:00 uur. |
Locatie |
|
Online / On campus / Verdere informatie volgt na inschrijving |
Toelichting programma
De eerste dagen verdiep je je in jouw drijfveren als docent, doe je inzicht op over leerprocessen en leer je hoe je een motiverende leeromgeving organiseert. Ook ga je oefenen met gespreksvaardigheden, duidelijke en motiverende instructies en feedback geven, waarbij de focus ligt op aansluiting bij het leerproces van studenten.
Daarna verdiep je je verder in de begeleiding van individuele studenten en hoe je een effectieve les met activerende werkvormen kunt ontwerpen op basis van concrete leerdoelen. Vervolgens gaan we aan de slag met de vaardigheden om een groepsdiscussie te leiden.
Bekijk deze e-learning om een indruk te krijgen van de inhoud en je eerste praktische handvatten: E-learning basisdidactiek