TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In dit overzicht kun je beschrijvingen van projecten vinden die afgelopen jaren bij FGw zijn uitgevoerd. Je kunt inspiratie voor eigen projecten opdoen of de begrotingen en aanvragen gebruiken bij het schrijven van eigen voorstellen.
In dit artikel lees je over een blended learning innovatieproject bij de opleiding Engelse Taal en Cultuur.
Tijdens dit project werd een samenwerking opgezet tussen de Adam Mickiewicz Universiteit te Poznań en de UvA, met als doel de Duitse communicatie- en taalvaardigheden van studenten verder te ontwikkelen.
In dit project is getracht een visie te ontwikkelen op de toekomst van de opleiding Geschiedenis. Er is gekeken in hoeverre binnen de bestaande bestuursstructuur en (financiële) mogelijkheden, het onderwijsprogramma een extra kwaliteitsimpuls kon worden gegeven.
In dit project is een leerlijn ‘Academische Vaardigheden’ uitgewerkt en geïmplementeerd binnen het gehele BA-curriculum van Europese Studies.
Dit project was onderdeel van de pilot Innovatief Toetsen. Binnen deze pilot is gebruik gemaakt van TestVision Online: een efficiënt digitaal systeem wat de mogelijkheid biedt om veel studenten tegelijkertijd verschillende versies van hetzelfde tentamen te laten doen.
In dit project is door middel van een intensieve introductie de cohesie tussen de verschillende groepen studenten onderling én tussen de studenten en de docenten vanaf de eerste dag bevorderd. Sociale cohesie en commitment zijn van belang voor het studiesucces. Hiervoor is gebruik gemaakt van het Pressure Cooker Model.
In dit project krijgen bachelorstudenten met behulp van een digitale tool feedback op de inhoud van hun geschreven tekst, maar ook op hun academische schrijfvaardigheid. Dit moet resulteren in een beter schrijfvaardigheidsniveau aan het eind van de Bachelor-opleiding.
In dit project werd getracht studenten in contact te brengen met het Nederlandse en Europese theatererfgoed. Door de studenten actief te betrekken bij de collectie, en ze intensief te begeleiden bij onderzoeks- , stage- en scriptie-opdrachten, worden studenten enerzijds betrokken bij een bijzondere vorm van onderzoeksintensief onderwijs, anderzijds worden de resultaten hiervan voor de buitenwereld ook veel zichtbaarder. Opdrachten kunnen bijvoorbeeld resulteren in publicaties, lemma’s in de digitale theaterencyclopedie of kleine tentoonstellingen.
Het project ‘Blended talenonderwijs’ wilde studenten faciliteren om een moderne vreemde taal als keuzevak te kiezen en zo het aanbod van de talen bereikbaarder te maken voor andere doelgroepen dan voorheen. Hierbij werd onderzocht of online didactisch materiaal kan worden ingezet in en gecombineerd met (nieuwe vormen van) face-to-face-onderwijs om zo een blended onderwijsvorm te ontwikkelen die specifiek gericht is op het moderne vreemde talenonderwijs.
In dit project zijn leerlijnen voor Academische Vaardigheden (ACV) en Wetenschappelijk schrijven ontwikkeld, waarmee het academisch niveau van de studenten wordt verbeterd. Deze vakken worden gekoppeld aan de inhoudelijke colleges van de bacheloropleiding. Er wordt ook een paralleltraject Academic English ontwikkeld voor de Engelstalige bacheloropleidingen. Het project Academische Vaardigheden/Wetenschappelijk Schrijven draagt hiermee bij aan het algehele academische niveau van FGw-studenten.
In dit project wordt beoogd de coherentie van een nieuw vak (‘Kunst en Cultuur in Europa’) op een andere manier en abstractieniveau te definiëren en van daaruit het vak opnieuw op te zetten. Het is de bedoeling het vak didactisch steviger in elkaar te zetten en daar meer inclusieve thema’s – gender en multiculturaliteit – in onder te brengen om tegemoet te komen aan de wensen van de studenten, de OC’s en het algemene facultaire beleid. Daarnaast zal ook de toetsing van dit vak (gemiddelde deelname: 190 studenten) verder worden ontwikkeld om zo enerzijds de werkdruk van het nakijken te verminderen en anderzijds de toetsing voldoende uitdagend te maken voor de studenten.
In dit project zijn studenten aan de slag gegaan met mindmapping. Op basis van deze mindmaps kregen zij de opdracht om blogposts te schrijven.