(C) Universiteit van Amsterdam

Samenwerking in Canvas
Microsoft Teams

Canvas Discussies

Canvas Discussies maakt het voor docenten en studenten mogelijk om nieuwe gespreksonderwerpen te starten en aan bestaande discussies bij te dragen. Discussies kan ook gebruikt worden voor opdrachten waar een cijfer aan gegeven moet worden of kan gebruikt worden als een forum met informatie over gebeurtenissen en het betreffende vak. Via Discussies kan ook een discussieruimte gecreëerd worden binnen groepen studenten.

Discussieborden kunnen functioneren als een asynchrone online vervanger voor discussies die je normaal gesproken in de klas zou hebben. Ze kunnen ook helpen bij het bevorderen van de sociale binding tussen studenten onderling en tussen studenten en leerkracht in de afwezigheid van face-to-face contact. Om dit goed te laten functioneren, is het echter aan te raden om het belang ervan bij de leerlingen sterk te promoten. Bedruk hierbij de mogelijkheid van het gebruik van discussies, maar ook het belang van de manier van gebruik zodat discussies een veilige omgeving bieden voor studenten. Een zekere mate van monitoring wordt daarom aanbevolen, evenals het creëren van ruimte voor wat meer informele interactie.

Hoe gebruik ik discussies

Microsoft Teams

Met het programma Teams van Microsoft 365 kun je veilig online vergaderen, chatten en samenwerken met collega’s, docenten en studenten van binnen èn buiten de UvA. Met deze tool wil de UvA het thuiswerken nog makkelijker maken.

Over Microsoft Teams voor medewerkers  Over Microsoft Teams voor studenten

Perusall

Perusall is een online sociaal leerplatform dat gebruikt kan worden in Canvas om studenten te activeren door hen te ondersteunen bij het lezen en verwerken van het studiemateriaal ter voorbereiding op colleges of andere contacturen. Perusall zorgt ervoor dat studenten sneller en beter begrijpen wat ze lezen. Om dit voor elkaar te krijgen gaan studenten gezamenlijk teksten annoteren met vragen en commentaar en hierbij krijgen ze hulp van elkaar. Over de vragen/opmerkingen die geplaatst worden door studenten krijgt de docent een overzichtelijk rapport dat gebruikt kan worden tijdens het volgende contactmoment om uitleg te geven over zaken die nog onduidelijk zijn en om verder te verdiepen.

Deze tool is sinds vorig jaar in gebruik bij de FNWI, maar is nu beschikbaar voor alle docenten binnen de UvA. Om je te helpen bij het opzetten van Perusall opdrachten in jouw Canvascursus heeft de UvA TLC een Perusall Support Team.

Perusall handleiding (pdf, 21 p.)