|
Wanneer
|
Nadelen |
Voorbeelden
|
Extrinsieke motivatie
|
Taken waarbij herhaling en oefening centraal staan, en begrip minder belangrijk is
|
De nadruk ligt niet op de inhoud; slechts voor korte tijd in het geheugen; sommige vormen kunnen als kinderachtig worden ervaren
|
Beloningen; straffen; gamification
|
Intrinsieke Motivatie
|
Hogere orde denken; zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bevorderen; groei op lange termijn
|
Lastig bij studenten in grotere groepen (grote) verschillen tussen studenten; kan extra werk met zich meebrengen voor de docent
|
Keuzes aanbieden; opdrachten/activiteiten op vrijwillige basis; relateren aan de belevingswereld van de student
|
Geïnternaliseerde Motivatie
|
Studenten anders laten kijken naar onderwerpen en taken; enthousiasme “aanleren; zelfstandigheid bevorderen
|
(Grote) verschillen tussen studenten; kan lastiger zijn in grote groepen; rivaliteit van andere internalisatie-bronnen (vrienden, cultuur, gezin, media)
|
Relateren aan de belevingswereld van de student; gebruik van cliff-hangers; humorgebruik
|
Autonomie-ondersteuning & Intermenselijkheid
|
Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bevorderen; behoefte aan intermenselijk contact bevredigen; relatie tussen cursus en eigen leven zien; (zinnigere en begripvollere) feedback van studenten op een cursus
|
Niet voor alle studenten even geschikt; meestal niet geschikt voor eerstejaars; kan leiden tot oeverloze discussies over de cursusopzet; hang van het cursusonderwerp af (minder geschikt voor methodevakken)
|
Peer-feedback oefeningen (zie Toni Papes Teaching Story); verduidelijking van gedachte achter cursusonderdelen; student de baas laten zijn over processen (nadruk op eindproduct)
|
Autonomie-ondersteuning & Competentie
|
Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bevorderen; competentie-behoefte bevredigen
|
Niet voor alle studenten even geschikt; meestal niet geschikt voor eerstejaars; kan meer werk voor de docent betekenen als het misgaat; alleen geschikt voor opdrachten die op zichzelf staan
|
Keuzes aanbieden; opdrachten/activiteiten op vrijwillige basis; student de baas laten zijn over processen (nadruk op eindproduct)
|