Motivatie: hoe

motivatie
autonomie
leerdoelen
leerhouding
tips

Een motivatiestrategie kiezen

Er is geen vaste motivatiestrategie die altijd en voor iedereen werkt. Variatie in studentengroepen, onderwerpen, lesomstandigheden en individuele docentverschillen spelen allemaal een rol bij het overwegen van een goede strategie. Voordat je alle specifieke Good Practices doorzoekt, is het daarom misschien handig om even naar het wat algemenere overzichtje hier beneden te kijken. In combinatie met je eigen professionele ervaring en inzichten, biedt het een goed uitgangspunt voor het bepalen van je strategie. Let op dat de categorieën elkaar niet uitsluiten.

Wanneer

Nadelen

Voorbeelden

Extrinsieke motivatie

Taken waarbij herhaling en oefening centraal staan, en begrip minder belangrijk is

 

De nadruk ligt niet op de inhoud; slechts voor korte tijd in het geheugen; sommige vormen kunnen als kinderachtig worden ervaren

 

Beloningen; straffen; gamification

 

Intrinsieke Motivatie

Hogere orde denken; zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bevorderen; groei op lange termijn

 

Lastig bij studenten in grotere groepen (grote) verschillen tussen studenten; kan extra werk met zich meebrengen voor de docent

 

Keuzes aanbieden; opdrachten/activiteiten op vrijwillige basis; relateren aan de belevingswereld van de student

 

Geïnternaliseerde Motivatie

Studenten anders laten kijken naar onderwerpen en taken; enthousiasme “aanleren; zelfstandigheid bevorderen

 

(Grote) verschillen tussen studenten; kan lastiger zijn in grote groepen; rivaliteit van andere internalisatie-bronnen (vrienden, cultuur, gezin, media)

 

Relateren aan de belevingswereld van de student; gebruik van cliff-hangers; humorgebruik 

 

Autonomie-ondersteuning & Intermenselijkheid

Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bevorderen; behoefte aan intermenselijk contact bevredigen; relatie tussen cursus en eigen leven zien; (zinnigere en begripvollere) feedback van studenten op een cursus

 

Niet voor alle studenten even geschikt; meestal niet geschikt voor eerstejaars; kan leiden tot oeverloze discussies over de cursusopzet; hang van het cursusonderwerp af (minder geschikt voor methodevakken)

 

Peer-feedback oefeningen (zie Toni Papes Teaching Story); verduidelijking van gedachte achter cursusonderdelen; student de baas laten zijn over processen (nadruk op eindproduct)

 

Autonomie-ondersteuning & Competentie

Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bevorderen; competentie-behoefte bevredigen

 

Niet voor alle studenten even geschikt; meestal niet geschikt voor eerstejaars; kan meer werk voor de docent betekenen als het misgaat; alleen geschikt voor opdrachten die op zichzelf staan

 

Keuzes aanbieden; opdrachten/activiteiten op vrijwillige basis; student de baas laten zijn over processen (nadruk op eindproduct)