Colleges

Wanneer colleges op de campus niet mogelijk zijn of wanneer je op zoek bent naar alternatieven voor colleges op de campus zijn er verschillende mogelijkheden, zie hieronder.

Synchroon hoorcollege

Live interacties (synchroon college) kunnen veeleisend zijn voor grotere groepen en worden zeker niet aanbevolen voor meer dan 100 studenten. Ze bieden echter wel persoonlijk en direct contact met studenten, directe feedback van studenten op het hoorcollege en helpen studenten om hun dag te structureren.

Verdeel het college in stukken van 20 minuten

Als je ervoor kiest om online hoorcollege te geven, raden we je aan om het hoorcollege op te splitsen in korte stukjes van maximaal 20 minuten. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door oefeningen voor te bereiden die gebaseerd zijn op het hoorcollege en die studenten in een paar minuten kunnen oplossen in breakout rooms of je kunt een van de stemtools gebruiken om direct formatief te beoordelen wat studenten hebben opgepikt van het hoorcollege. Je hoorcollege zou in totaal niet meer dan een uur moeten duren.

Als de inhoud van het hoorcollege niet in het tijdsbestek van een uur past of als de nadelen groter zijn dan de voordelen, raden we aan om in plaats daarvan asynchrone onderwijsvormen te gebruiken. Je zou jezelf kunnen opnemen terwijl je een hoorcollege geeft (met een webcam, schermopnamesoftware of alleen audio) en deze inhoud vervolgens online beschikbaar maken.

De UvA gebruikt voornamelijk twee tools voor online hoorcollege: Zoom (geïntegreerd in Canvas) en Microsoft Teams (niet direct geïntegreerd in Canvas).

 

Zoom

Elke medewerker van de UvA heeft een Zoom-account gekoppeld aan het UvAnetID. In Zoom kun je eenvoudig je studenten opsplitsen in breakout rooms zodat ze tijdelijk in groepjes kunnen werken en met het geïntegreerde digitale schoolbord kun je een klassikale onderwijssituatie nabootsen. Wanneer je van plan bent om studenten in breakout rooms te laten werken in vooraf gedefinieerde groepen (of elke week dezelfde groepen) kun je deze groepen vooraf instellen.

Tip: gebruik bij zelfopnames Powerpoint als virtuele achtergrond in Zoom.

Stap voor stap: Zoom in Canvas (EN)

Privacy en veiligheid bij het gebruik van Zoom

Bekijk de FAQ over privacy en veiligheid bij gebruik van Zoom
Misbruik van Zoom sessies voorkomen (EN)
Zoom Etiquette voor online onderwijs (EN) (PDF template voor UvA docenten om te delen met studenten)

Asynchroon hoorcollege

Als een live online hoorcollege geen optie is, kun je online materiaal voorbereiden om de inhoud van het hoorcollege te behandelen. Het maken van online materiaal kan erg tijdrovend zijn, hoewel het een goede tijdsinvestering is omdat je het materiaal kunt hergebruiken. Probeer het dus niet uitgebreider te maken dan nodig is.

Opgenomen colleges

Afhankelijk van het faculteitsbeleid en de individuele werklast is het mogelijk om eerdere webcolleges opnieuw te gebruiken. De ICTO support van jouw faculteit kan een overzicht geven van de beschikbare webcolleges per vak. Thuis een volledig opgenomen hoorcollege bekijken kan vermoeiend zijn. Je kunt overwegen om het in kleinere stukjes te knippen met een korte schriftelijke inleiding of persoonlijke zelf opgenomen boodschap per hoofdstuk of onderwerp.

Over webcolleges  Hoe je een opname upload in Canvas (via Canvas Communities)

Alternatieve online inhoud gebruiken

Je kunt video’s gebruiken die je online vindt en die expliciet onder een creative commons-licentie vallen. Je kan technisch YouTube-inhoud opnemen in Canvas of een link naar YouTube toevoegen.

Bekijk hier instructies om Youtube in Canvas in te sluiten.

Zelf opnemen

Je kunt videoclips maken van de inhoud van je colleges met behulp van zelfopname. Het is aan te raden om clips van 20 minuten of minder te maken om de aandacht van studenten vast te houden. Als je het interactiever wilt maken kun je een canvas quiz maken over de clips en deze samen aanbieden, gebruik bijvoorbeeld FeedbackFruits om digitale vragen te stellen tijdens de clip of gebruik Perusall om studenten te laten discussiëren over de inhoud van het college.

Audiokwaliteit van met name een stem is cruciaal voor de kijk- en leerervaring.

Over audiovisuele ondersteuning

Kaltura

Kaltura is geïntegreerd in Canvas.

Vanaf 1 augustus 2020 is Kaltura beschikbaar voor alle UvA docenten direct in Canvas of via video.uva.nl. Met het interactieve online videoplatform (geïntegreerd in Canvas) kan je eenvoudig kennisclips, screencasts en individuele video’s opnemen en delen.

Met Kaltura is het volgende mogelijk:

  • snelle opnames te maken met ExpressCapture
  • kennisclips te maken met Kaltura Capture
  • video- en audiobestanden te plaatsen met Media Upload en deze online af te spelen
  • YouTube clipjes te linken in je Media Gallery
  • quizzes te maken met Video Quiz
  • interactieve video’s te maken met Interactive Video
  • studenten via Canvas video-assignments in te laten leveren
  • te zoeken in je eigen videomateriaal
  • playlists te maken voor de Course Media Gallery
  • het laten genereren van ondertitelingen of het zelf toevoegen van ondertiteling aan de hand van transcriptie-teksten
  • het plaatsen van opmerkingen bij video’s van anderen in de Course

ICTO biedt elke werkdag tussen 11.00-12.00 uur ondersteuning voor Kaltura.

Om problemen met asynchrone audio en video te voorkomen wordt aanbevolen om colleges in 720p (HD) op te nemen en overige programma’s uit te zetten tijdens opname.

Naar videoplatform Kaltura Informatie en ondersteuning van Kaltura

 

Zelf opnemen met Powerpoint

De Powerpoint software heeft een gebruiksvriendelijke opnamefunctie die je kunt gebruiken om je presentatie op te nemen met video en audio. Om de grootte van het bestand te beperken, adviseren we alleen ‘voice over’ te gebruiken en video achterwege te laten. We raden je aan de lengte van opnames te beperken tot 15 à 20 minuten en mocht dit te kort zijn, upload dan meerdere files.

Powerpoint handleiding

Zo neem ik een PowerPoint presentation op (EN)  Zo exporteer ik een opgenomen PowerPoint presentatie naar een video (EN)

Hybride hoorcollege buiten de campus

Als je de interactie met studenten wilt behouden, maar je live hoorcollege kort wilt houden, kun je een hybride aanpak overwegen: maak clips met de inhoud (of het makkelijke deel van de inhoud) en gebruik een synchroon hoorcollege van een uur voor quality time met je studenten. Je kunt bijvoorbeeld de implicaties of toepassingen bespreken van wat ze in je clips hebben geleerd, ingaan op hun vragen, dieper ingaan op een bepaald voorbeeld, dieper ingaan op de inhoud die studenten volgens Perusall moeilijk vinden, enz. Het is aan te raden om een vooraf bepaald programma te hebben voor die live sessies en geen vragenuurtje waar studenten zonder enige voorbereiding kunnen komen (je kunt natuurlijk wel van tevoren vragen verzamelen en die bespreken). Bij de laatste optie is het vaak moeilijk om studenten te activeren en te betrekken.